Bedankt voor het enthousiasme allemaal! Zoals gezegd ben ik aan de slag gegaan met de nieuwe Turf FX van Trainz 2019, en ik moet zeggen: het is wel vet!, als het een beetje lukt tenminste... Het is namelijk niet bepaald een gebruiksvriendelijke tool. Je "verft" als het ware net als bij textures het gras op het oppervlak. Alleen het nadeel hiervan is dat je niet bepaald nauwkeurig kunt werken.
Als je met je kwast een beetje gras tevoorschijn wilt halen, zaait 'ie als het ware binnen een straal van 5 meter naast het oppervlak waar je gras wilt hebben ook nog wat gras. Je hebt dus langs het spoor al minimaal 10 meter in de breedte nodig wil je het gras niet volledig over je sporen hebben. Daar komt bij dat je met de kwast in Trainz niet echt op de meter nauwkeurig kunt werken (want hij verft per vak van 10x10 of 5x5m, maar net wat je ingesteld hebt). Vaak is dit aan de krappe kant met slootjes etc. Dat is dus nog wat stoeien.
Wat wel goed lukt is grote weilanden, meren en kleine plassen. Met de verschillende soorten gras die Trainz biedt kun je na wat instelwerk aardig uit de voeten:
Iets wat nog wel jammer is aan de Turf FX is dat het grasgebied zich uitbreidt naarmate je er vanaf beweegt. Lastig in woorden uit te leggen, maar wel te zien op deze foto's: Van dichtbij (je ziet geen gras over de sporen):
Op grote afstand zie je echter dit:
Ik heb nog niet een oplossing gevonden hiervoor, maar het zou ook best kunnen dat dit iets is wat ik niet kan veranderen. Hopen dat ze dat nog eens gaan fixen dan
Verder heb ik nog wat overpaden bij stations vervangen. Ik gebruikte hiervoor altijd de "MO station AHOB 1t/2t" etc., maar zag dat er ook een "test" variant bij zit. Dit is een losse spoorboom die je dus helemaal naar wens in de juiste positie kunt plaatsen. Met een ATLS Slave en controller deze ook werkend gekregen. De andere versie was een vaste overweg waaraan je de sporen moest koppelen. Naast dat je hiermee beperkt bent tot de gemaakte overwegen, hobbelde het ook als je er met de trein overheen reed. Tweede voordeel is dat de slagbomen nu pas sluiten wanneer je voor het rode sein staat met je stoptrein (sneltrein heeft dit niet uiteraard), net als in het echt. Bij de andere overpaden gingen ze vanzelf dicht wanneer de trein in de buurt kwam. Daarnaast ziet het er iets strakker uit in combinatie met de STRAIL overwegplaten:
Op dit moment ben ik aan het proberen of het lukt om de route zo te maken dat er rijdende auto's in kunnen, inclusief werkende kruispunten en stoppende auto's voor een dichte overweg. In vorige trainz versies ook wel eens geprobeerd, maar liep toen tegen te veel problemen aan. Misschien dat dit in TRS 2019 beter is, dus de moeite waard om te proberen.
Werkelijk schitterende plaatjes Remco ! Dat Turf FX is inderdaad wel mooi maar vergt nogal wat "fingerspitzengefühl" zo te zien... Nog geen gebruik van gemaakt... maar goed, ik zit nog niet zo lang in TRS2019...
Mooi hoor, maar je mag wel eerst ff maaien als je de route uitbrengt, ik wil een kort gemaaid gazonnetje in mijn pc...
Turf-FX heb ik ook al eens geprobeerd. Is leuk, maar wat bij mij het neven effect is dat aan (en over) de randen van de baseboards ook gras komt, en niet zo'n beetje ook. Heel gek. Zal nog wel een bug zijn, daar zijn we gek op toch?
Ziet er mooi uit hoor. Over die overwegen, alle vaste overwegen mocrossing laten treinen hobbelen, nooit begrepen waarom dat is. Heb toen ook eens een setje gemaakt in 2004, weet zeker dat de rails puntjes daarin goed zitten maar is iets in Trainz zelf. een zeer oude bug.
Bedankt voor de complimenten! En ja, jammer dat ze dat soort bugs niet oplossen, ik kan me er erg aan storen
Ik heb een video in elkaar gezet met alle kruispunten die ik d.m.v. ATLS werkend heb gekregen. Staat helaas wel levensgroot een watermerk in het midden van het beeld, maar die melding krijg je pas als je eindelijk klaar bent met het maken van de video, dus dat is niet anders. Maakt verder niet veel uit voor het idee van de video. Ik heb de beelden 1.3x versneld, anders duurt het zo lang. Er zijn nog een paar schoonheidsfoutjes, onder andere bij de Schrans, maar dat pas ik nog aan.
Verder de bovenleiding op station Leeuwarden gefinetuned. Waren een paar dingen die niet helemaal klopten. Laat het alsjeblieft weten als je dingen ziet waarvan je denkt dat het niet hoort, ik zie het na al die tijd met m'n koppie tussen de draden niet meer
Nu vraag je of er wat mis is aan wat we zien, en ik kan wel (heel flauw) zeggen dat ik vind dat het ene draadje op screen 2 niet goed hangt maar wat een werk!!! En erg schitterend ook Naar mijn bescheiden kan ik je alleen maar zeggen PETJE AF! En nee, er is niets wat ik mis of waarvan ik zeg: doe dat ff (!) anders. Gewoon af!
O ja, heb net het filmpje bekeken, ben er deze week een paar keer langsgereden! ERG herkenbaar, mooi gedaan!!!!
foto's/ shots zijn geweldig mooi. filmpje, hoe dat je dat gedaan heeft prachtig. maar, zet er wel politie bij de kruising, en laat ze bij die oranje Ford Capri eens naar zijn rijbewijs vragen. die rijdt steeds achteruit. die blufkaak.
Hebben die engelse wissels nu ook geanimeerde tongen? Of lijkt dat nu zo?
Deze had ik even over het hoofd gezien, ja sommige hebben geanimeerde tongen. Kreeg dat niet bij alle voor elkaar, lukt over het algemeen erg lastig bij Engelse wissels. De ene pakt ie wel en de ander niet.
Een beetje werk kunnen verrichten buiten Veenwouden:
Mooi Remco, heb net dat Arriva treintje ook in NW6 ingezet op Leeuwarden -Stavoren de Tane versie, hier van de downloads, maar kreeg dat destination sign nog niet aan de praat werkt wel op mijn treinen (in de maak DDZ, SGM, etc etc.)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen