Trainz Versie: TANE
Hallo
We zijn nu weer een tijd verder. Hebben jullie nu wel feedback? Ik vraag dus niet of jullie al wat gemaakt hebben. Gaat mij er om of de tutorial te volgen is.
Ik zou al een tijdje mijn feedback geven over dingen waar ik tegenaan loop, maar kwam er steeds niet van. Ik probeer een simpel nooduitgang bord te maken, zoals te vinden in tunnels e.d. Bij deze:
Allereerst lukt het maken van het object wel aardig. Het gaat alleen mis bij het plaatsen van de textures. Als ik naar UV-editing ga en ik ga naar edit mode, dan wordt mijn hele object oranje. Dit gebeurt met jouw huis niet, wat heb ik gemist? Dit maakt dat wanneer ik op face select klik, ik geen face kan kiezen, althans er gebeurt niks als ik op een vlak klik. Het enige wat gebeurt is dat mijn rood/wit gestreepte cirkeltje verplaatst naar de plaats waar ik heb geklikt.
Als ik dan toch maar even de textuur probeer te plaatsen, dan wil dat niet echt lukken. Allereerst zie ik de textuur niet op het object verschijnen, maar na wat googelen kwam ik er achter dat de display options onderin niet goed stonden, dat heb jij eerder buiten de video al eens ingesteld denk ik:
Texture is nu te zien, maar wel in spiegelbeeld en niet in juiste verhoudingen. Mijn object is 70 cm breed en 33 cm hoog, net als de texture. Hoe kan ik dit aanpassen? Moet ik de afmetingen van het object veranderen, zo ja hoe weet ik dan welke maten ik moet aanhouden? Of moet ik de grootte van het oranje vlak links veranderen (ben er nog niet achter hoe)?
Dit is eerst waar ik vast loop, ik hoop dat je me kunt helpen
Bij 2:48min gebeurt het ook. Is je hele object oranje dan betekend dat je alles geselecteerd hebt. De-selecteren doe je door A (op je toetsenbord) in te drukken. Met nog een keer A kan je weer alles selecteren. Standaard staat blender ingesteld om met de rechtermuisknop te selecteren. En de linkermuisknop is om de 3D cursor te verplaatsen.
Bij 11:54min ga ik UV mappen.
Waarom heb je niet jou rechter deel van de texture (stukje witte balk en cijfer 2) aan de linkerkant geplaatst?
Dankjewel. Waarom het rechter deel van de texture links stond weet ik ook niet, zo is hij niet als ik de texture open in een ander programma. Met .jpg bestand ipv tga is het wel goed.
Bordje is klaar, maar het exporten naar Trainz lukt het nog niet helemaal. Ik heb even opgezocht hoe je die trainz exporter in Blender krijgt en zodoende de TrainzMeshImporter gedownload: http://online.ts2009.com/mediaWiki/index.php/Downloads (onderste van de exporters)
Echter als ik nu in Blender klik op export en vervolgens Trainz mesh and animation kies, maakt hij alleen een .im en .xlm bestand aan. Hij zet de gebruikte textures met bijbehorende .texture bestand niet in het gekozen mapje. Moet ik nog meer installeren zodat dit werkt of? Hoe heb jij dit toen gedaan? Heb ik iets niet goed gedaan bij UV-mapping, textures niet goed opgeslagen ofzo? Ik loop vast, zoals je merkt
Ja ik heb de hele video gekeken, maar je zegt bij het exporteren dat hij ook een xxx.texture.txt bestand heeft aangemaakt, maar dat doet hij bij mij niet. Klopt dat? Ik heb nu zelf maar één aangemaakt.
Bij het opslaan krijg ik echter de foutmelding: VE37: The texture 'nooduitgang.tga' is not a power of 2, please resize it. Bedoelen ze hiermee dat mijn afmetingen van de texture niet goed is? Ik wist niet dat hij daar ook al moeilijk over deed lol...
Check even of je de exporter in de goede map hebt geplaats: C:\Users\.....jou pc naam....\AppData\Roaming\Blender Foundation\Blender\2.79\scripts\addons
Daar staan bij mij de volgende 3 bestanden => export_trainz.cfg , export_trainz.py , TrainzMeshImporter
Bij mij worden .texture.txt bestanden automatisch aangemaakt.
Alle texturen voor trainz moeten voor de pixel afmetingen altijd in de macht van 2 zijn. Dus bijvoorbeeld 512 x512 of 1024 x1024 maar 128 x1024 kan ook.
Het geheel maar eens opnieuw gemaakt incl. juiste formaat texture en nu maakt hij wel een tekstbestand aan. Je wilt niet weten hoe blij ik ben dat zo'n klein lullig bordje werkt lol
Ik heb even dat ATB-vv kastje geprobeerd, maar ergens is iets niet helemaal lekker gegaan waardoor er nu een .texture tekstbestand is aangemaakt met een alpha. Ik heb alles nagelopen en overal "Use Alpha" uitgezet, maar in Trainz heb ik nog steeds een doorzichtig product.. Is dit nog te verwijderen of moet ik opnieuw?
Remco je hebt dan JPEG gebruikt. Ik heb even een testje gedaan. Je krijgt een error als je exporteert. Die error kan je bekijken in de system console. Pas op bij die console. Als je daarop X drukt sluit heel blender af. De console kan je beter sluiten door weer in het window menu op Toggle system console te drukken. Ondanks de error genereert hij wel de .im en .texture file.
Erik ik heb dat getest en dat werkt wat je zegt.
Het beste is om altijd TGA voor texturen te gebruiken. Voor zover ik weet zet de videokaart alle andere formaten om in TGA voordat de videokaart er mee gaat werken.
Gert klopt de 3D technieken kunnen voor meerdere programma's gebruikt worden. Ik zal eens een lamp tutje maken.
Dat was het inderdaad. Had de texture nadat ik klaar was met het maken van het kastje omgezet naar .tga, maar was vergeten om dit in het tweede .texture tekstbestand te wijzigen. Als ik foto's van tevoren omzet naar .tga dan zien ze er zo uit als bij dat nooduitgang bord, dan kopieert hij een stukje van links en plakt dat rechts erbij.. Moet nog even uitzoeken hoe dat kan. Gaat hier niet vanzelf i.i.g.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen