Inleiding In deze FAQ probeer ik zo duidelijk mogelijk uit te leggen hoe je een (engelse) wissel handmatig, dus zonder tools, kan maken. Deze vaardigheid is de basis om mooie strakke wisselstraten (emplacementen) te maken. Bij op- en aanmerkingen kan je altijd contact met mij opnemen.
Wissel Eerst leg je twee sporen naast elkaar... ...dan verbind je de twee sporen door een rails te leggen.
Straighten tool Als je de wissel mooi en strak wilt hebben moet je de 'straighten tool' gebruiken. Het icoontje voor de straighten tool is groen omcirkeld in de afbeelding. Als je de straighten tool geselecteerd hebt, moet je op de rails klikken die met een groene pijl staan aangegeven. Je zult dan zien dat de wissel dan een stuk mooier en strakker is.
Engelse wissel Note: er zijn verschillende manieren en volgordes hoe je dit kunt doen, ik heb de manier die ik het makkelijkst vindt gebruikt. Andere methodes zijn dus ook goed, je moet doen wat je zelf het makkelijkst vindt. Daar moet je wel zelf achter zien te komen! Dit doe je simpelweg door het vaak te doen! Eerst leg je de sporen naast elkaar. In dit voorbeeld zijn het er drie, maar je kunt er zo veel als je wilt gebruiken. Daarna leg je een rails tussen de twee buitenste sporen. Deze rails moet de buitenste railsen echter niet raken. Hiervoor kan je de 'shift' toets ingedrukt houden terwijl je de rails legt. Daarna verbind je het nieuwe spoor met de buitenste sporen. Dan gebruik je de straighten tool om de wissel mooi en strak te laten worden.
Daarna kan je de engelse wissel gaan leggen. Dat is vrij simpel. Je verbindt eerst de ene kant van de wissel met elkaar, zoals aangegeven op deze afbeelding.. ..en daarna doe je hetzelfde met de andere kant. (Niet vergeten de Straighten-tool te gebruiken!) De standaard auran 'levers,' oftewel wisselstellers, zijn niet echt mooi. Gebruik dus andere wisselstellers. Voor een Nederlandse layout kan je (bijv.) 'Point Motor Left' van gjvh (DLS), de 'wisselsteller' van fokkeB, of de 'Trapwissel' van Aike gebruiken. Voor buitenlandse layouts kan je andere gebruiken, er zitten al een paar mooie standaard in TRS, zoek op 'lever' of 'point motor,' of download natuurlijk een paar andere. Een engelse wissel heeft nooit 2x2 pointmotors, er is altijd maar 1 pointmotor, de andere moet je dan maken met een invisible pointmotor, zoals aangegeven op dit voorbeeld. (Wisselsteller invisable van FokkeB bijv.) En verder is het tijdens het rijden vaak lastig en irritant om de engelse wissels te bedienen. Hiervoor is een tooltje. Het object van het tooltje heet 'junction link' en is te downloaden op het DLS. Je plaatst de 'junction link' op de wissel, en je klikt met het '?' logo op de 'junction link.' Je moet dan de goede 'junctions' (wissels) instellen. Als je het goed hebt gedaan veranderen de twee junctions tegelijkertijd en is het zo een stuk makkelijker om de engelse wissel te bedienen.
Slot Ik hoop dat het nu duidelijk is hoe je een mooie (engelse) wissel kunt maken. Heb je op- of aanmerkingen, laat het dan even weten.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen