Inleiding In deze FAQ probeer ik zo duidelijk en vooral zo simpel mogelijk uit te leggen hoe je een tunnel of een ondergronds station kan bouwen. Ik gebruik simpele maar wat minder mooie objecten; ik leg nu alleen het basisprincipe uit; zelf moet je uitzoeken welke objecten je het mooist vindt. Bij op- en aanmerkingen kan je altijd contact met mij opnemen.
Als voorbeeld de tunnel die naar ondergronds station Zuiderheide Airport loopt. IJsselkampen.
Aan de slag Allereerst moet je natuurlijk weten wat je wilt gaan bouwen. In deze FAQ gaan we een klein ondergronds station maken. Het sporenplan wordt heel gewoon, we gaan een dubbelsporige spoorlijn maken met twee perrons naast het spoor.
De sporen
Eerst leg je twee sporen naast elkaar.
Daarna meet je de lengte af van de daling van de tunnel met een liniaal; hier heb ik 150m gekozen.
Daarna verlaag je de grond tussen de twee linialen. Ik heb hier -7 gekozen, omdat dat goed aansluit met de objecten die we in deze FAQ gaan gebruiken. Minder dan -7 is niet aan te raden, -12 is ook nog prima.
Vervolgens zet je railpunten aan beide einden van de liniaal; uiteraard aan beide ingangen van de tunnel.
Straighten dan de sporen die met de rode lijn zijn aangegeven. (door met de straighten-tool-knop op de rails te klikken) De met zwart omlijnde sporen niet straightenen!
Maak dan de witte railpunten geel door met de met rood omcirkelde knop op de railpunten te klikken. Doe dit uiteraard aan beide kanten van de tunnel.
Klik dan met de met rood omcirkelde knop op de dalende sporen.
De muren
Dan gaan we nu de tunnelmuren maken. We gebruiken de "Arkaden neu 5Gl," omdat die makkelijk toepasbaar zijn en omdat ze standaard in TRS zitten. Plaats een stukje van de spline op het verlaagde deel van de grond. (-7)
Klik dan met de met rood omcirkelde knop op de splinepunten.
Sleep dan de "Arkaden" zodat hij langs de rails ligt. Je hebt zo de muren van de tunnel gemaakt.
Het station
Meet eerst met een liniaal de lengte van het perron dat je wilt hebben; ik kijk altijd even naar wat ik er wil laten stoppen: een intercitystation moet wel 2x VIRM6 of 3x ICM4 o.i.d. kunnen hebben, een stoptreinstation daarentegen heeft wel genoeg aan een DD-AR 6 of 2x een Plan T. Maak daarna vier splinepunten in de muur. Twee aan de uiteinden van de liniaal, en twee er tussenin. (Maakt niet uit waar.)
Klik dan met de met rood omcirkelde knop op de buitenste twee splinepunten.
Verschuif dan de middelste twee splinepunten zodat de muur een hoek van 90* krijgt.
Plaats dan het perron tegen het spoor.
Schuif de binnenste splinepunten naar de (op deze foto) rechterhoek van het perron, aan beide kanten.
En klik daarna weer met de met rood omcirkelde knop op de binnenste splinepunten. Zo is de muur klaar.
Doe dit uiteraard met beide sporen.
Het dak
Heel simpel leg ik nu het principe van het dak uit.
Het dak is niet moeilijk. Kies een object dat als dak kan dienen; hier heb ik een object gebruikt wat eigenlijk niet een dak is, maar het geeft wel aan hoe het moet. Voorbeelden van goede daksplines zijn de Conc Slab's die standaard in TRS zitten. Plaats de spline, hier Betonbridge 2 tracks, op het hoge deel van de grond. (0m) Maak de splinepunten daarna geel.
En schuif vervolgens de spline over de rails, en voila; je hebt een tunnel. Zorg er wel voor dat de trein (als je bovenleiding gebruikt, met stroomafnemer) nog wel de tunnel in kan rijden en dat hij niet het dak schraapt!
Dit is uiteraard niet echt een mooie tunnel; het is de kunst om de juiste objecten te vinden en een beetje te oefenen met splines en muren, maar dat kan ik je niet leren, dat moet je zelf uitvinden. Ik hoop dat ik zo goed het principe van het bouwen van een tunnel heb uitgelegd. En hopelijk wordt ook jij in staat om zo iets in elkaar te knutselen:
Nog even wat tips en opmerkingen: Als je bovenleiding wilt gebruiken, plaats die dan eerst! Stomme verassing als je dak opeens te laag is voor de bovenleiding. Bij een station; kleed hem mooi aan, en gebruik liften en roltrappen. Deze zijn op het Download Station te vinden. (zoek bijv. op Escalator) Varieer en oefen! Dat is de beste tip; je komt dan achter mooiere objecten, je wordt kritischer en je maakt mooiere dingen.
Slot Heb je vragen of opmerkingen over deze FAQ, neem even contact met me op!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen