ik ben al een tijdje aan het spelen met gmax om zelf content te bouwen, dat gaat op zich wel aardig nu. mijn volgende uitdaging is om materieel zelf te bouwen (lat gelijk hoog.... haha) Waar kan ik de maatvoering van bijvoorbeeld NS materieel vandaan halen? of is dat kwestie van foto's verzamelen en dan afleiden......
Tekeningen vind je op internet soms, maar vaak alleen een simpel zijaanzicht. Voor tekeningen zal je literatuur moeten gaan raadplegen of naar het Utrechts Archief gaan. Daarnaast moet je ook veel foto's hebben, soms kan je een kopvorm exact volgens de tekening hebben gemaakt maar lijkt het toch niet helemaal over te komen, dan moet je je model met foto's gaan vergelijken. Ook zijn foto's van allerlei details handig, vaak vind je die niet op tekeningen (of je moet echt diep de archieven in gaan, maar voor Hondekop mat'54 moet je dan bijvoorbeeld ruim 1100 documenten doorzoeken). Daarnaast is altijd handig, als je die mogelijkheid hebt, om zelf dingen op te gaan meten.
Als je materieel wil bouwen, en dat goed wil doen, ben je weken zo niet maanden bezig met dingen uitzoeken, voor je uberhaupt iets kan doen. Zelf ben ik met mat'54 bezig en daar ben ik al 10 maanden mee bezig en heb het hele casco nu af en alle details aan de buitenzijde maar er zit nog geheel geen interieur en cabine in en heb ik ook de textures nog niet gemaakt. Dat laatste kan ook al weken zo niet maanden kosten om te tekenen of photoshoppen, zeker als het om materieel gaat wat niet meer bestaat. Ook ben ik nog steeds diep verzonken in een onderzoek naar opschriften. Gelukkig heb ik een mat'54 treinstel tot mijn beschikking als vrijwilliger van de stichting Hondekop. Ik heb al honderden foto's gemaakt en kan dingen ter plekke opmeten, heb ook zes uur in het Utrechts Archief door gebracht en heb daar pas de helft van de documenten gezien en een kopie kost je dan ook nog 1 euro. Gelukkig heeft het een dubbel doel, het uitzoeken van de opschriften is niet alleen voor mijn model handig maar ook voor het echte treinstel wat we restaureren.
En ik snap dat niet iedereen, die mogelijkheid heeft, en daarom is het misschien wel zo lastig om materieel te bouwen voor veel content bouwers.
dank voor de info! hoop uitzoek en (op)meet werk dus.... ga wel eens goed oefenen..... zit nu nog teveel te stoeien met glas etc.... materieel/sommige content valt weg erachter... krijg het maar niet voor elkaar, glas met opacity wel op doorzichtig gezet, maar deel van content valt gewoon weg...... terwijl het bij content van anderen met glas wel goed gaat........ grrr
Gebruik je alpha? Met opacity hoeft dat niet, alpha kan de oorzaak zijn.
Groeten Edwin.
Hoi Edwin,
hoe doe je dat dan precies? helemaal geen tga/jpg gebuiken? kan je een screenshot van zo'n instelling sturen? ik gebruik nu een tga (bijvoorbeeld wit, gemaakt in Paint.net) en dan stel ik die bij Diffuse in en zet opacity op 60.... maar dan gaat het dus mis.........
Momenteel even niet mogelijk een screen te maken, maar zoals jij het beschrijft zou het eigenlijk wel goed moeten gaan, je moet wel een tga/jpg gebruiken maar geen alpha texture maar die gebruik je niet dus dat kan het niet zijn.
Ik heb in dat geval echt geen idee wat het kan zijn, sorry.
Geregistreerd: 06 jan 2011 00:29 Berichten: 172 Woonplaats: Amsterdam / Den Haag
Trainz Versie: 2009
Vallen objecten in Trainz weg bij doorzichtig glas? Als dit probleem in Trainz afspeelt, komt dit waarschijnlijk doordat in Gmax/3ds max iets mis is, waarschijnlijk door het spiegelen van objecten/polygonen. Oplossing: maak nieuw primair object (zoals box), attacht aan dit nieuw object je doorzichtig object. Dit zou het probleem in Trainz moeten verhelpen.
Vallen objecten in Trainz weg bij doorzichtig glas? Als dit probleem in Trainz afspeelt, komt dit waarschijnlijk doordat in Gmax/3ds max iets mis is, waarschijnlijk door het spiegelen van objecten/polygonen. Oplossing: maak nieuw primair object (zoals box), attacht aan dit nieuw object je doorzichtig object. Dit zou het probleem in Trainz moeten verhelpen.
De scenery objecten zijn wel zichtbaar, maar al het materieel niet...... heel vreemd......
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen