Misschien zijn er mensen content willen maken voor Trainz , maar niet weten hoe ze moeten beginnen . Ik zal hier even duidelijk proberen uit te leggen hoe je dat doet met fototextures.
1: Textures ( Textures zijn natuurlijk belangrijk , zelf vind ik dat de textures je content maken of breken ) Goeie textures , scherpe textures .. kunnen je Gmax brouwsel helemaal afmaken .
Fototexture .
* Voor fototexture : Maak foto's van bijvoorbeeld een gebouw , voor zover dat kan .
3: Foto's bewerken :
* Open je foto's met een programma zoals bijvoorbeeld ifraview . * Verklein de foto's , mocht dat nodig zijn . * Open de foto's met bijvoorbeeld in Paint en knip uit wat je nodig bent , en plak dat in een nieuwe Paint pagina . De afmeting moeten altijd op schaal van 2 zijn dus :
Het kan zijn dat je foto's niet zo geworden zijn dan je dacht , dit kun je verhelpen door het met bijvoorbeeld Live Photo Gallery ( standaard in W7 ) te openen en ze daar recht trekken bijvoorbeeld.
Ben je klaar ? Dan horen je textures er bijvoorbeeld zo uit te zien :
Hier zie je dat alle textures die je nodig bent op 1 JPG /TGA zitten . Dat kan , mogen ook meerdere zijn .. maar hou het zo min mogelijk .
Nu kun je ze gebruiken in Gmax.
Ik heb zelf net ook wat dingen geleerd in Photoshop , en daar kun je heel veel mee .. En kunnen je textures verbeteren zoals dingen laten verdwijnen die je niet op je fototexture wilt zien zoals hekjes en schaduwen .
Hier een voorbeeld hoe je dat kan doen :
Als je vragen hebt , kun je hier altijd reageren , en dan zal ik je zoveel mogelijk proberen te helpen.
Kan een MOD even de titel aanpassen naar Fototextures maken?
Heb het aangepast. Echter raad ik men af textures met paint te maken, de kwaliteit van je texture wordt slechter en heel vaak moet je foto's recht trekken e.d. En dat kan dat simpele programma niet.
Oftewel: Schaf Adobe Photoshop aan, of leen hem van iemand.
Dan zal ik als ik jou was een statief aanmschaffen , ik heb er bijna geen problemen mee dat ze scheef staan. Kijk je nooit door het glaasje van je Nikon of Canon ?
Paint is inderdaad geen aanrader maar het was ook maar een voorbeeld . Niet iedereen kan Photoshop bemachtigen .
Dus kun je het proberen in Paint zolang je geen photoshop hebt.
Geregistreerd: 08 jan 2011 00:57 Berichten: 87 Woonplaats: Den Haag
Trainz Versie: 2004
Een programma waarmee je ook foto's recht kan trekken is hugin. Je kan dan ook vervormingen ontstaan door je lens weghalen. Een voorbeeld is het dak van een trein wanneer recht van de zijkant gefotografeerd. Zie voorbeeld:
De onderkant is aan de randen naar boven "verbogen" en de bovenkant naar beneden.
Gewoon niet inzoomen, als je dat wel doet wordt je foto bol. Ook een voorbij razende trein heeft geen zin. Zo zie je maar, foto's maken om te reskinnen is niet makkelijk.
Bovendien kan je foto's ook recht maken mocht je die "bol" erin houden voorbeeld: je hebt een foto gemaakt "recht van voren" bijna heelemaal recht, maar je kan het niet in een tex zetten want als je dat gaat mappen in GMax is het resultaat niet mooi. Als je CS4/5 hebt kan je het volgende doen:
dit is je foto
hier ga je je object uitmeten van dat wat je recht wil trekken (let op, als je zo'n foto heelemaal recht gaat trekken is het resultaat niet mooi
hier heb ik boven en onder uitgemeten
vervolgens ga je je object selecteren door met je linker muisknop ingehouden eroverheen te slepen. eenmaal geselecteerd ga je naar / edit / copy
je hebt het nu geselecteerd, nu ga je naar / file / new en dan oke, als het goed is krijg je een wit vlak waarop als je / edit / paste doet precies je geselecteerde object inkomt.
nu selecteer je nogmaals je hele object, dan klik je op je rechter muisknop en je gaat naar "free transform"
in het menu "free transform" staat "warp" klik daarop en je kan je object rechttrekken
zoiets is je resultaat
veel "rechttrek" plezier ik hoop dat ik je heb kunnen helpen.
Zoals Sander het doet, doe ik het ook. Dit bedoel ik ook met rechttrekken.
Een kleine bolling houd je altijd wel.
Wat je ook kan doen, is eerst je object eerst naar het gewenste formaat resizen, en daarna recht trekken. Ligt er een beetje aan of je het handig vind of niet, en of het maar een klein of een groot stuk in de texture is.
Geregistreerd: 30 nov 2010 21:46 Berichten: 226 Woonplaats: Appingedam
Trainz Versie: TANE
Hey allemaal,
Ik zag hierboven al iets over het aanschaffen van Photoshop. Mocht je geen geld uit willen geven aan zo'n programma, dan kan je altijd nog voor GIMP kiezen. Dit programma kan grotendeels hetzelfde als photoshop, maar is daarnaast ook nog gratis. Ik werk er zelf al een tijdje mee, en vind het overzichtelijker dan zijn grote broer.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen