-Surveyor: Hoe kan ik de wissel en seinnamen in 1x wijzigen? wil geen Junction 123456 maar W123456
-Driver: Door signaal gereden(geen idee waarom dat gebeurt), Trainz stopt de trein en zegt restarting scedule in 2 min Hoe kan ik dat uitzetten of de tijd veranderen?
-Onnodig links rijden, diverse trein routes waar ik zeg drive to trackmark (naam rechterzijde van station) gaat de trein toch onnodig links rijden zonder enige reden. wissel staan allemaal voor rechts. Alleen op te lossen met heel veel gele richting track marks?
-Een rails zweeft een beetje boven terrein, dan is er een Smooth spline height "s" bij advanced. Dit is zeer grof, is de invloed ervan ergens in te stellen?
-Druk railpunt met kruiswissels, nou wil ik 2 van de 4 pointmotors onzichtbaar, die heb ik gevonden maar het is 1 wirwar van rode/groen pijlen , hoe doe ik dit handig?
-Surveyor edit driver menu, heb een reeksje met commando's, dit wil ik hergebruiken. Is het reeksje te kopieeren? Hoe? voorbeeld: [drive to trackmark(naam), wait5sec, open door-right, wait20sec, close door-right, wait 5sec]
Volgens mij zijn de eerste twee punten in Trainz nog niet mogelijk.
Punt 3, Ik los het onnodig links rijden op routes inderdaad op met de gele direction markers. Die plaats ik dan na een wissel of emplacement/station met wissels
Punt 4, geen idee of dat mogelijk is. Ik pas het altijd handmatig aan.
Punt 5, wil je dat 2 van de 4 pijlensets onzichtbaar wordt of wil je dat je maar 2 pointmotors ziet? Ik gebruik op een Engels wissel altijd 2 NS pointmotors en 2 “sh lever invisible” wissels. Je ziet wel 4 sets pijlen, maar wel slechts 2 pointmotors, net als in het echt. Als je wilt voorkomen dat twee treinen tegelijk over het engelse wissel rijden (dat kan seintechnisch in trainz gewoon als ze beide afbuigend over het wissel rijden) dan kun je de twee wissels per zijde aan elkaar linken met de “Junction Link” asset van ‘mizi’. Zo bewegen de twee wisseltongen die naast elkaar liggen in een Engels wissel altijd samen. Alles wat ik noem vereist alleen wel wat werk, zeker op zo’n grote route als die van Walter. Maar ik ken geen simpelere oplossing waarbij je alles in 1x kunt doen.
Punt 6, Daarvoor kun je de “Schedule Library” van brummfondel downloaden. In die rule kun je een reeks commando’s als preset instellen. Vervolgens kun je die in driver kiezen als commando en dan voert ie de hele preset uit.
Bedankt Remco punt 5, wil het gewoon doen zonder hoofdpijn en ergernis lol, 2 zichtbare pointmotors, 2 onzichtbaar voor 1 kruiswissel. de functie hoeft niet anders dan wat trainz doet.
zal die schedule library eens proberen, zelf een driver commando schrijven gaat me nog iets te ver.(tijd met name)
punt 5: op die manier doe ik het ook. Heb mijn eigen invisible lever, die gaf (bij mij iig) minder problemen met het onzichtbaar zijn tijdens het rijden > staat hier http://link.trainzonline.nl/dl/233 Als je ze een beetje uit elkaar zet dan valt het wel mee; je kunt een wisselsteller vrij bewegen op de splinepoint voordat ze rood worden. Op die manier heb je wat minder dat de pijlen vlak naast elkaar zitten en eigenlijk niet te bedienen zijn.
punt 3: een rampverhaal, nog steeds in TRS Tenminste dat vind ik... Ik kan nog steeds niet een trein vloeiend over een emplacement sturen dmv de standaard commands, erg frustrerend. Al sinds TS2010 maak ik gebruik van rules die dat een stuk beter kunnen: in 2010 de Pathrule, maar die werkt in T'ane en TRS2019 niet meer. Maar nu is er de TH R route list: Het is even wat werk om alles er in te zetten, maar Olaf gebruikt die oa. ook voor zijn Miniworld sessies. Je moet voor iedere rijweg een pad aanmaken: Je kan de rijwegen dmv een trigger laten instellen, maar ook handmatig als opdracht geven. De ingewikkelste rijwegen worden vastgelegd en de wissels worden geblokkeerd totdat de trein de hele rijweg heeft afgelegd. Het is erg leuk om de trein door de wissels zien te slingeren. Als voorbeeld uit de oude doos een filmpje uit TS2010: https://youtu.be/d_68YSqwqhk
Bedankt Fokke, Zal dat verschuiven van de switch eens proberen, ben bang dat ik het verziek lol.
Die TH route zag ik ook in miniworld, maar probeer het altijd eerst zo goed mogelijk met wat de AI kan. In een goed gebouwde route zou Trainz het(na 16 jaar) gewoon moeten kunnen vinden. Op zeer complexe stations bieden die complexere oplossingen het antwoord.
Ik gebruik in de engelse wissels altijd 1 ontzichtbare en een zichtbare. Ik koppel ze met de junction link en dat werkt super. Met een beetje zoeken vind je een die in driver ontzichtbaar is, en vind dat persoonlijk heel fijn.
Trainz Versie: TANE
Hallo
Ik heb de levers zou staan. Valt wel mee. Het zou inderdaad veel beter zijn als de pijlen veel kleiner zouden zijn. Net als de irritante spline cirkels.
Kwa rijden is er ook een verschil in drive to trackmark en auto drive. Zoals ik het begrepen heb rijd de trein met auto drive de wisselstraat door zoals hij is ingesteld. Met drive to trackmark kiest trainz de kortste route en dan wordt er ook links gereden.
Een bulk rename functie zou inderdaad ook een grote verbetering zijn.
Weet trouwens iemand hoe ik alle info in beeld krijg als ik een screenshot maak? Nu is het wanneer ik een screenshot maak dan haalt trainz bv levers weg. Nu moet ik dus drukken op Print screen en dan naar paint toe en daar het plaatje opslaan. In trs2009 was dat probleem niet. Daar moest je op volgens mij F5 drukken om de onnodige dingen te verbergen.
Heb copy commands from en driverscedule library toegepast. 2 preset commands gemaakt [wait 5s,openpassengerdoor,wait20s,closepassengerdoor,wait5s] en dat voor links en rechts dan bij de driver list heb je 1 icon ipv. 5 scheelt een berg .
hmm ja die pijlen, kijken of ik die kan veranderen
ja dat lukt links 100% rechts 50%
voeg de rule icon helpersize toe, dan kan je verkleinen. En zo leren we weer van elkaar
Ik heb de levers zou staan. Valt wel mee. Het zou inderdaad veel beter zijn als de pijlen veel kleiner zouden zijn. Net als de irritante spline cirkels.
Wist je dat je bij settings onder het kopje "interface settings" het vakje "limit contextual information" kunt aanvinken? Hiermee zijn alle splinecirkels invisible als je bijvoorbeeld treinen of objecten wilt plaatsen, als je dan de spline mode opent in editor verschijnen de spline cirkels weer, maar die van de tracks blijven invisible. Zelfde geldt andersom, als je track mode opent verschijnen alleen de track cirkels. Werkt veel fijner vind ik zelf, daarnaast heb ik het roteren ook uit staan want daar kun je ook wel gek van worden.
een filtertje gemaakt. Je weet met control-h kan je het uitzetten in driver. wat doet trainz dan, het maskeerd eigenlijk de groen en rode pijlen en de rode cirkel (ze zijn er eigenlijk nog wel) kan het wel even sturen kan jij in Tane testen. Wil niet dat iedereen weer eigen pijltjes gaat maken , dan wordt het een zootje, Dus ik stel voor dat we met z'n allen bepalen wat het wordt (lastig weet ik) We maken gewoon TRainz 2021 alvast zelf hahaha
moest gisteravond zo hard lachen toen het lukte, waarom. 15jaar wordt er gezocht naar bewegende wisseltongen, dan is het er eindelijk met honderden polies Gaat trainz er joekels van pijlen en totaal onnodig rood cirkeltje overheen gooien (uit Trainz 1.1)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen