Ik wil nog even inhaken op dit onderwerp. GM, ik zag hoe jij je configfile had ingericht om er een spline van te maken, nu wil ik dit ook gaan doen voor de B4 bovenleiding van Michael, maar ik kan nog niet veel soeps maken van de configfile. Zou je kunnen omschrijven wat de verschillende benamingen zoals lateral-offset, use-same-direction, visual-only etc. etc. inhouden? Dan kan ik daarmee wat aan de slag.
Groet, Remco
Dag Remco,
Ik heb via de Trainz wiki wat kunnen vinden betreffende de tags:
Citaat:
lateral-offset This decimal tag defines the number of meters that the child spline is offset sideways from its parent's position. The parent is at position 0.0, with positive offsets to the right, and negative offsets to the left.
Citaat:
use-same-direction If set (1), this boolean tag causes the child spline to face in the same direction as the parent If clear (0), the child faces backward (180° rotation) to the parent.
Citaat:
visual-only If set (1), this boolean tag causes the child spline to exist only while being actively rendered. This also removes all functional aspects of the child spline (such as carz, the use of the spline as railway track, connection of other splines, etc.) If clear (0), the child spline is fully instantiated along with the parent. Manual editing of the child spline is prevented in Surveyor but in all other aspects the child spline reacts as if placed manually.
Dankje Sander. Is inderdaad een handige site, was even vergeten dat die er was.. Soms is het me na de uitleg op de site nog steeds niet helemaal duidelijk wat het dan doet, maar ik zal even wat omprutsen.
I get it, trial and error kost tijd - soms veel tijd. Het is zo nu en dan inderdaad even sneller en makkelijker om iemand die het al gedaan heeft te vragen. Ik heb dat helaas niet dus ik kan je er geen concreter antwoord op geven, had ik graag gewild.
Met behulp van de config van GM heb ik een begin gemaakt aan de spline. Er zijn echter twee punten waar ik nu op vast loop. Dit is wat ik nu heb:
Zoals je ziet staat de kabel bij de O-mast niet goed. Het lukt me niet om de kabel schuin te laten lopen. Bij de I-mast hoort de draad namelijk links van het midden en bij de O-mast rechts van het midden. Als ik de draad wil verplaatsen lukt me dat alleen horizontaal in zijn geheel, terwijl hij dus schuin naar rechts zou moeten lopen.
Dat is het eerste punt, het tweede punt is dat ik een tweede draad moet spannen om de spline 'sluitend' te maken, dus zodat hij weer aansluit op de beginmast. De draad moet in de richting van de twee rode pijlen aan de eerste draad gespannen worden. Het enige wat ik voor elkaar krijg is dat ik een tweede draad evenredig aan de huidige draad maak, maar zoals je zult begrijpen hebben we daar niks aan aangezien hij niet naast maar achter de eerste draad moet.
Ik krijg het niet voor elkaar, dus ik denk ik gooi het even op. Misschien dat iemand een idee heeft?
Trainz Versie: TANE
Je wilt toch I-mast => O-mast => I-mast ? De I-mast moet dan in de endcap-prev en endcap-next. Verder moet je je zig zag draad incl I-mast in 1 spline mesh hebben. Ik zie zo geen optie om in het midden van een spline ook nog een mesh toe te voegen.
Als je I-mast -> O-mast -> I-mast zou doen dan plaats je de I-mast toch dubbel of niet? Dat is jouw spline, maar jij hebt dit zo in Blender/gmax gemaakt, in mijn geval kan het alleen via de config omdat ik de orginele bestanden niet heb: Maar zoals je ziet eindig je met alleen een draad zonder mast, omdat die bij het begin van de spline zit.
Wat betreft de draad, B4 bovenleiding heeft maar 1 soort draad, niet een draad die overloopt van L>R of R>L, maar gewoon een rechte draad. Dus als ik het goed heb is het dan niet mogelijk om te maken? Aangezien er alleen maar een rechte draad is en ik niet de mogelijkheid heb om het orgineel aan te passen?
Oke dankjewel voor je uitleg. Om hem zelf goed na te maken gaat me iets te ver voor de spline, maar als Michael de bestanden nog heeft wil ik wel een poging wagen. Al vrees ik dat er niet veel meer is (gezien eerdere berichten van Michael). Dus als je dit leest, is er nog wat in het archief te vinden?
olaf99 schreef:
Bij mijn eigen spline zou ik nog endcap-prev kunnen toevoegen. Maar aan de andere kant het is ook maar 1 mast wat je dan nog moet plaatsen.
Dat is juist ideaal, want dan kun je de spline ook aansluiten op bijvoorbeeld een 2t port. Dat ene portaal of die ene mast die je dan zelf moet plaatsen is ook geen werk in vergelijking met het werk dat je bespaart met een spline.
Ik vrees dat mijn trainz archief wat betreft gmax bestanden volledig leeg is Helemaal zeker durf ik het niet te zeggen. Ik heb ergens nog een externe harde schijf, waar mogelijk nog iets op staat, maar ik weet niet waar die is. Waarschijnlijk niet hier in huis.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen