Na wat mesh werk voor een wagen met remmershuis maar zonder luchtrem, was het tijd om de nummer varianten te maken. De details zal Edwin uitleggen, maar na 2 uur werk door mij vandaag, was het mogelijk om 21 kolenbakken, beladen en wel, achter de 3816 te hangen:
Bij deze dan even een lesje in de details en geschiedenis.
Zoals op vorige pagina te zien, had ik inmiddels twee wagens met remmershuis gemaakt. Ten eerste was de texture van een ander type wagon en die had niet helemaal hetzelfde remmershuis, Rutger heeft daarom op basis van de orginele tekeningen textures gemaakt. Ten tweede waren deze twee wagons uit de laatste deelserie, 58861-59360, welke het remmershuis gespiegeld hebben t.o.v. de eerste deelserie, 58501-58860. Uiteraard heb ik ook wagens gemaakt uit de eerste serie zoals hier te zien. Links tweede deelserie, rechts de eerste deelserie.
Als we verder terug gaan in de geschiedenis, toen er nog geen luchtrem was op de goederentreinen, zat er daadwerkelijk een remmer in het remmershuis. Op commando van een fluit vanaf de locomotief moesten die de handrem erop draaien, zodat de trein remde. Op 60 wagens moesten er ongeveer 15 een rem hebben, in de Limburgse heuvels meer. Begin jaren 30 werd de luchtrem ingevoerd. Hierbij werden vele wagens omgebouwd en kregen een luchtrem, wagens zonder luchtrem kregen alleen een leiding en slangen op de koppen. De ongeremde wagens kregen op de hoeken een streep en hielden de type aanduiding GTM en de wagens met lucht(!belangrijk, dus geen hand!)rem kregen twee strepen en de aanduiding GTMK (van Kunze Knorr Bremse). De remmers waren hun baan dus kwijt vanaf dat moment. Bij het ombouwen werd overigens geen onderscheid gemaakt tussen wagens met of zonder remmershuis. Op pagina twee zagen jullie al de GTM zonder rem en de GTMK met rem, deelserie 54301-57000. Op bovenstaande screenshot staan twee GTMK's met remmershuis, eigenlijk is daar de bestaande handrem dus uitgebreid met de luchtrem. Onderstaand een op het oog geremde wagen, echter aangeduid als GTM en één hoek streep, dit is dus een wagen zonder luchtrem en geld dus als ongeremde wagen, de handrem installatie is ongewijzigd aanwezig maar wordt dus niet gebruikt in de luchtgeremde trein!
Inmiddels heeft Rutger vandaag een hoop nummervarianten van texture voorzien. Zo hebben we nu dus 21 vorm, kleur en nummervarianten van de standaard NS GTM(K). Daarmee zitten we op een derde van de beoogde trein van 60 bakken. Overigens is er qua nummers ook een vreemde bij, dat is de 61472 uit de deelserie 61001-61620. Dit is de laatste gebouwde serie, meteen als GTMK en had een iets hoger laadvermogen van 21,5 ton i.p.v. 20 ton.
volgende project worden een aantal deel series welke ook als GTM(K) worden aangeduid, maar ouder zijn en nog van de HSM, NBDS en SS stammen, deze wijken op details af. Daarna komen nieuwe type aan bod, zoals de oude GLG en GLY en de modernste, de volledig stalen GTM, later GTU genoemd. Geschiedenis lesje daarover komt dan wel.
He Walter, ik vond je al stil de afgelopen drie pagina’s. Gelukkig is onze trouwe fan er nog!
Hahaha... ja mannen, ik ben een beetje "afwezig" de laatste tijd... niks ernstigs hoor, en zeker niet corona-gerelateerd... gewoon wat verlies van interesse (tijdelijk hoor !!)... ...komt wel weer terug.. is vaker gebeurd... Maar wat een uitleg over die kolenbakken zeg !! Ik heb de letters van mijn keyboard in mijn kin staan... zo ver viel mijn bek open... Mooie platen trouwens guys !!
Maar wat dat remmershuis betreft... als ik zo naar dat deurtje kijk bedenk ik me opeens: 'had bij een "langdurige kolenreis" ... de Remmer geen behoefte aan een.. ehh... een "gemak" ??' In dat geval zou je misschien een versie kunnen maken met zo'n hartje in het deurtje...
Zo maar weer eens een update. Ik/we wilde bovenstaande set kolenwagens eigenlijk releasen, echter begon er iets te knagen, of ja, ik begon aan het script te knagen. Het hele "custom" menu is weg, op de deuren handmatig openen en sluiten na. Veel typen en trial and error later werkt namelijk alles automatisch. De luchtslangen koppelen vanzelf goed. Als je de wagen omdraait doen ze automatisch schuin koppelen onder de koppeling door. Overigens alleen onderling, de wagons controleren via een waarde in de stringtable of ze daadwerkelijk iets moeten doen, aan wagons zonder deze functies en dus niks in de stringtable zal dus niet gekoppeld worden. De sluitseinen werkte al geheel automatisch.
Goed dit was niet zo moeilijk op zich, het volgende wel wat meer: Rutger heeft al heel wat museummaterieel gemaakt, zo ook de zogenaamde "Oostenrijkers". Volgende project was daar een script voor maken. Ten eerste hetzelfde toegepast als bij de kolenbakken, qua koppeling, slangen en sluitseinen. Vervolgens de overloop platen en hekken toegevoegd. Deze willen we natuurlijk niet uitgeklapt hebben als er een goederenwagon of bijvoorbeeld een coupérijtuig zonder overgang, achter of voor zit. Ook weer d.m.v. een waarde in de stringtable. Nu is het dus zo dat als ik bijvoorbeeld bovenstaande kolenwagon koppel aan een oostenrijker dat de loopplaat netjes ingeklapt blijft, maar de slangen en koppeling wel koppelen. Volgende is de stoomverwarming, dit zorgt voor een extra set slangen tussen de rijtuigen, ook deze koppelt niet met een wagon zonder stoomverwarmingleiding en slangen. Daarnaast kijkt het script naar de locomotief, staat daar in de stringtable dat deze stoomverwarming heeft dan koppelen de stoomverwarmingslangen, mocht je een dieselloc koppelen die dat bijvoorbeeld niet heeft, dan worden de slangen überhaupt niet gebruikt. Dit is een voorbereiding op rijtuigen met de optie om de passagiers warm te houden met stoom van een stoomloc of met de hoogspanning van een elektrische loc. Die rijtuigen hebben hiervoor stoomverwarmingslangen en hoogspanningskabels op de kopwand. Dit script bepaald aan de hand van de info van de locomotief of de rijtuigen met stoom worden doorverbonden of met de hoogspanningskabels.
Deze keer even geen plaatjes, daar er niet heel veel te zien valt. Mooie van dit verhaal is, je hoeft niks meer te doen via het properties scherm, alles gaat vanzelf. En ik wilde gewoon even delen dat ik inmiddels flink heb leren scripten, erg leuk vind ik zelf.
Ik heb trouwens een nieuwe laptop en TRS2019 inmiddels, werkt allemaal stuk sneller en zonder vastlopen, dus ik beleef er nog weer meer plezier aan nu!
Plezier eraan hebben en houden is het keyword, een nieuwe machine altijd leuk.
Knap hoor dat je zover komt met scripten, het kan zowel leuk als super frustrerend zijn. maar als dan na dagen iets werkt, dat gevoel is geweldig.
Bedenk wel, dat ook al kun je alles automatisch laten doen, het soms leuk is als de user(gebruiker) ook nog iets kan instellen, zelf veranderen. Zelf probeer ik daar een middenweg in te vinden. (je kunt het veranderen maar het hoeft niet)
Plezier eraan hebben en houden is het keyword, een nieuwe machine altijd leuk.
Knap hoor dat je zover komt met scripten, het kan zowel leuk als super frustrerend zijn. maar als dan na dagen iets werkt, dat gevoel is geweldig.
Bedenk wel, dat ook al kun je alles automatisch laten doen, het soms leuk is als de user(gebruiker) ook nog iets kan instellen, zelf veranderen. Zelf probeer ik daar een middenweg in te vinden. (je kunt het veranderen maar het hoeft niet)
Zeker GM alleen in dit geval, had ik dat eerst maar begon mij zelf al te storen dat ik in een sessie tig wagons alle slangen moest koppelen, kon mij voorstellen dat de meest gewoon een trein willen plaatsen en daar niet heel veel werk aan willen hebben. Ook in driver heb je dan met rangeren heel veel werk. Of een AI trein die omloopt, nu gaat het dan vanzelf en klopt ‘t ook. Daarnaast heb ik nu door het wegvallen van de html code en links veel minder lang script en een stuk overzichtelijker voor mezelf.
Voor wat betreft onze locs komen er wel wat meer zelf instelbare dingen, tenminste als het allemaal lukt natuurlijk. Maar tot nu toe lijkt alles mogelijk wat ik wil.
Het scripten ging inderdaad verder, hier een voorbeeld in-game. Hier zien we een Oostenrijker van de SHM gekoppeld met de locomotief, maar de loopplaat is niet uit. Aan de andere kant waar een wagen met loopplaat zit wel. Dit misten we nou altijd!
Zo even wat tussen door. Heb al meer als een jaar een mesh voor een zogenaamd Pruisisch draaistel op de plank liggen, Rutger had al een texture gemaakt. Deze draaistellen kwamen voor onder de stalen bagagewagens, maar ook veel onder de oudere houten rijtuigen. Dus een draaistel wat we veel zullen hergebruiken in de toekomst.
Helaas door allerlei rare fouten in de mesh na exporteren, heb ik drie dagen werk gehad en eigenlijk bijna het complete draaistel opnieuw moeten bouwen... Dat resulteerde wel in veel verbeteringen en een besparing van ruim 2400 polygonen.
In Trainz even onder onze Stalen bagagewagen geplaatst, deze heeft nu eindelijk kloppende draaistellen, helaas is de mesh van dat rijtuig dan wel weer al erg achterhaald...
Sommige zullen de hoge maten van detaillering misschien te ver vinden gaan, maar heel veel Trainz draaistellen zien er 'binnenin' heel kaal en leeg uit. Ik vind dit nu op een echt draaistel lijken, het heeft wat meer body. Dit is hoe ik bouw, veel detail, maar dat zijn jullie wel gewend inmiddels
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen