Nu Olaf ons zo heeft verwend met de nieuwe FLIRT-3/4, ben ik eens gaan knutselen aan een enginesound die bij deze trein hoort. Ik heb hier al eens eerder mee geëxperimenteerd voor de TRAXX loc, maar nu dus voor de FLIRT.
Tot nu toe heb ik alle zogenaamde 'up-sounds' klaar: de geluiden die je hoort wanneer de trein tractie geeft. Naast deze 'up-sounds' heeft de trein nog 'idle-sounds' (bij uitrollen, geen tractie) en 'down-sounds' (tractie uitschakelen) nodig maar die moeten nog gemaakt worden. Echter loop ik, net als bij het TRAXX experiment, tegen het probleem aan dat de enginesound in-game onverminderd luid blijft naarmate je je verder van de trein begeeft. Dus, in plaats van dat het geluid steeds zachter wordt naarmate je je verder van de trein af staat, blijft het éénzelfde volume aanhouden. Dit houdt in dat je dus ook op 1/2 km afstand van de trein kunt horen dat hij komt, wat niet wenselijk is (zeker niet in een scenario met meerdere treinen).
Om het probleem duidelijk te maken even een korte video van hoe het nu klinkt. Ik laat de trein opschakelen terwijl ik er naast sta en vervolgens herhaal ik dit wanneer ik op ongeveer 1 á 2 km afstand sta. Klik hier voor de video.
Is er iemand die een idee heeft hoe dit probleem verholpen kan worden? Dus dat het geluid zachter wordt naarmate de trein verder weg is? Ik heb een bestaande enginesound gekloond en hierin de sounds vervangen. De gebruikte enginesound werkt hierbij wel zoals het hoort.
Groet, Remco
Laatst bijgewerkt door Remco op 06 okt 2019 17:15, in totaal 1 keer bewerkt.
Vervolg van het onderwerp over de te harde sound (sfeer screenshots) er is een tag die dit zou kunnen verhelpen open config van de enginesound file en voeg toe:
isfading 1
dit zou sound moeten verminderen op afstand geen idee in welk versies van Trainz het wel en niet werkt.
Helaas werkt dat ook niet. Ik heb de configfile overgenomen van en wel werkende enginesound en de soundfiles omgewissed, dus je zou logischerwijs zeggen dat het aan de geluidsbestanden moet liggen. Echter zijn dit net als bij andere enginesounds ook .wav bestanden, dus ik vraag me af waar het nog meer mis kan gaan.
Het ding is meer dat het volume niet afneemt naarmate de trein verder weg is. Op zich is de sound zelf niet te hard, maar het zou best kunnen dat het niet zachter wordt omdat het voor trainz te hard is. Kan ik altijd even proberen.
Van waaruit maak jij je enginesound? Ik download een opname van YouTube en knip dit op in 7 stukken up, 7 stukken down en 8 idle sounds. Misschien wat amateuristisch, maar het werkt. Als laatste zet ik ze om in .wav bestanden met een converter.
Na veel uitzoeken is het eindelijk gelukt om de enginesound werkend te krijgen. Het genoemde probleem met het niet zachter worden van de enginesound is verholpen. Het bleek in de audiobestanden te zitten zoals ik al had verwacht na het vergelijken van config files met wél werkende enginesounds, hier kwamen namelijk geen verschillen uit.
Het ding was dat ik .mp3 bestanden heb geconverteerd naar .wav bestanden, de bestanden waarmee trainz werkt. Echter had ik deze bestanden handmatig moeten converteren i.p.v. automatisch. Bij handmatige conversie kun je namelijk de frequentie, grootte en de kanalen zelf kiezen. Trainz werkt het beste met 22.000 kHz, 16-bit mono-bestanden las ik ergens, en jawel, dit heeft het probleem opgelost.
Nu alle audiobestanden zijn aangepast en de enginesound naar behoren werkt, heb ik hem geupload naar de downloadsectie, zodat jullie er ook gebruik van kunnen maken. Mochten er problemen of suggesties zijn hoor ik het graag! Veel plezier ermee.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen