Zo, even stof afblazen.. De drukte laat het de laatste tijd niet toe om Trainz aan te raken, maar ik heb weer wat vorderingen verzameld van de afgelopen maanden:
Station Feanwâlden is er (omgeving nog WIP):
Vanaf hier kan in de richting Groningen voor het eerst 140 km/h gereden worden. Echter maar voor korte duur, want bij station De Westereen ligt de limiet alweer op 100 km/h voor de bocht.
De spoorwegovergang aan de Suderwei/Rûnwei:
Daarnaast nog een kleine overweg net buiten Feanwâlden richting Hardegarijp:
Hier wordt ook de ijsbaan gepasseerd, waar in de zomer uiteraard geen water op staat:
Verder nog wat plaatjes tussen Feanwâlden en Hurdegaryp:
En als laatste, vaart minderen voor station Hurdegaryp:
Mooie screens. Geeft wat mij betreft de sfeer van de lijn goed weer, zoals ik die heb ervaren gedurende mijn kortstondige ( 1 1/2 jaar) verblijf in Leeuwarden 8 jaar geleden. Ik hoop dat je de tijd vind de lijn uiteindelijk af te maken vr.gr Ruud
Vorige week een nieuwe laptop aangeschaft waarop ik eindelijk fatsoenlijk Trainz kan spelen Dus na dagen van installeren en repareren heb ik 95% van alle content en dergelijke wel op orde. Vandaar dat ik middels een video graag het traject tot nu toe in beeld wil brengen, dus bij deze.
Hier en daar zul je nog wat missende objecten tegen komen, maar die moeten nog geïnstalleerd worden. Dat neemt niet weg dat dit een duidelijk beeld geeft van de route Ohja, ook T:ANE heb ik weer even opgepakt en ik ben van plan om de route ook voor die versie te optimaliseren.
Wat een fraai stuk werk. Ik heb zitten genieten en zeer herkenbaar. Het motorgeluid van de GTW streelt mijn oor. Als je het voor Tane aanpast zou dat extra fraai zijn. Tane is eigenlijk de enige Trainz versie tot nu toe die vloeiend verloopt bij mij.
Goed, ruim een jaar na de laatste update heb ik besloten om de route weer eens op te pakken. Mede door de gezellige drukte hier op het forum heb ik weer wat motivatie om verder te bouwen.
Omdat velen terug zijn van weggeweest en wellicht nog niets hebben meegekregen van de huidige stand van zaken op de route hier een kleine update:
De route Leeuwarden - Groningen is een traject van ±55 km en maakt deel uit van de Staatslijn B (Meer info hier!), welke loopt van Harlingen Haven naar Bad Nieuweschans. Het stuk Harlingen Haven - Leeuwarden heb ik al eerder gereleased. De stations aan het traject zijn als volgt: Leeuwarden - (voormalig) Leeuwarden Achter de Hoven - Leeuwarden Camminghaburen - Hurdegaryp - Feanwâlden - De Westereen - Buitenpost (sneltreinhalte) - Grijpskerk - Zuidhorn - Groningen
Op dit traject is Arriva de vervoerder en zij rijdt hier momenteel 3x per uur per richting (2x stop en 1x snel) met de welbekende GTW'tjes van Stadler. Er zijn momenteel veel werkzaamheden gaande op dit traject om een tweede sneltrein per uur te kunnen realiseren. Hiervoor wordt het spoor aangepast, bijvoorbeeld tussen Hoogkerk en Zuidhorn waar het spoor verdubbeld wordt. De geïnteresseerden kunnen HIER terecht voor meer informatie (is het lezen/kijken waard). Mijn plan is om de route eerst in de "oude" situatie aan te leggen en later een update uit te brengen met een nieuwe versie. Als ik de route ooit af krijg uiteraard, want ik wil geen valse hoop scheppen.
Goed, terug naar Trainz. Op dit moment is de route zo goed als af tot en met station Feanwâlden. Vanaf hier wordt het traject voorlopig dubbelsporig en gaat de maximumsnelheid omhoog naar 140 km/h (m.u.v. de bocht bij de Westereen). Omdat ik de route van Trainz 2010 naar Trainz 2019 heb geïmporteerd, moeten veel dingen aangepast worden. Zo heb ik alle bomen moeten vervangen (zien er niet meer uit in TRS19), alle ATLS overwegen moeten repareren, sporen moeten vervangen (nu met procedural tracks) en nog enkele kleine aanpassingen moeten doen. Zo zijn er nog enkele splines die missen en niet meer te downloaden zijn, dus dat moet vervangen worden. Hetgeen wat ik nog wil uitproberen op het huidige stuk is het toevoegen van zogenoemde Turf Effects (realistisch gras dat meebeweegt met de wind) in plaats van de grass objects die ik nu gebruik, die zien er namelijk ook niet meer uit.
De huidige stand van zaken in plaatjes ziet er als volgt uit, te beginnen bij station Feanwâlden (Veenwouden in het Nederlands):
Feanwâlden uit richting Hurdegaryp:
Dan komen we aan in Hurdegaryp:
We verlaten Hurdegaryp richting Leeuwarden, waar we de grote overweg aan de rijksstraatweg kruisen. Deze overweg ligt er op dit moment niet meer, omdat hier recent een onderdoorgang is gebouwd voor het project extra sneltrein:
Tussen Hurdegaryp en Leeuwarden komen we langs een groot natuurgebied "De Grote Wielen" met ondere andere een golfbaan:
En via de grote wielen komen we aan op station Leeuwarden Camminghaburen:
En van de wijk Camminghaburen rijden we straks dwars door de stad door naar het centrum van Leeuwarden:
Hier passeren we nog het in september 2019 gesloten station Leeuwarden Achter de Hoven. Dit station werd slechts 2x per dag richting Groningen en 1x per dag richting Leeuwarden bediend voor werknemers van Friesland Campina:
Hier het oostelijke perron, waar de trein naar Groningen halteerde:
We doorkruisen het bedrijventerrein van Friesland Campina:
Voor het westelijke perron van Leeuwarden achter de Hoven ligt nog een grote overweg: de overweg die de Pieter Stuyvesantweg met de Julianastraat verbindt.
Hier het westelijke perron voor de trein richting Leeuwarden. Zoals te zien is heeft dit station vrijwel geen voorzieningen. Het is ook een kort perron, waardoor in-/ en uitstappen alleen mogelijk was in het achterste treinstel. De voorste stond dan buiten het perron:
Het laatste stukje naar station Leeuwarden, dwars door de stad:
Laatste grote overweg, vlak na het station; De Schrans:
En zo komen we aan op station Leeuwarden.
Heel veel foto's, maar je weet wat ze zeggen Een foto zegt meer dan ...... Zoals te zien is moeten nog wat dingen vervangen worden. Zo zijn de bomen in Leeuwarden niet mee veranderd op de één of andere manier. Ook nog wat missing splines zoals gezegd.Nog een aantal dingen te doen dus, voordat we verder kunnen. In ieder geval weer zin om aan de slag te gaan
Ben sprakeloos... Wat ziet dit er geweldig uit! En zo herkenbaar! Echt mijn petje af. De route komt in TRS2019 erg mooi uit, ik vind vooral die details super! Ik zelf ben een voorstander van de route zoals die was, niet de huidige situatie al die moderne treinen en zonder goederentreinen kan ik niet Als ik je ergens mee kan helpen dan hoor ik het graag! Ik woon aardig in de buurt (kwartiertje vanaf station Leeuwarden) dus kan zorgen voor foto's of objecten.
Ik lees in je begeleidend schrijven dat je de ATLS overwegen werkend hebt? Die van mij doen het niet... kun je mij daarbij helpen? En die spline van de sloot, heb je daar een linkje voor?
Wat je moet doen om de ATLS overwegen werkend te krijgen: 1. Zoek in content manager: <kuid2:76656:500016:11> Dit is de ‘oude’ versie van de trigger. De triggers zijn net als de slaves en controllers in Trainz 2019 namelijk automatisch bijgewerkt naar de nieuwste versie. Hartstikke mooi, maar de Nederlandse ATLS overwegen zijn niet van de auteur “boat”, die wel auteur is van alle overige ATLS overwegen en toebehoren van andere landen. Hierdoor zijn de Nederlandse ATLS onderdelen niet geupdate naar de 2019 versie. De 2019 triggers gaan niet samen met de niet-bijgewerkte overwegen, dus moeten we zorgen dat de oude triggers terug komen.
2. Clone de genoemde kuid bij 1. (Klik op de asset, klik linksboven op “content” en vervolgens op “clone”)
3. Open de configfile en verander de asset-username in “ATLS Trigger oud” of wat je maar wilt, zodat je hem kunt onderscheiden van de nieuwe versie. Sla de nieuwe asset op.
4. Vervang alle 2019 triggers in de route door je gekloonde oude trigger (“Bulk Asset Update/Replace” onder het tools menu). Het enige wat je nog moet doen is de triggers instellen. Is even wat werk, maar dan doen ze het wel weer.
Die sloten zijn van Samplaire, op het DLS te vinden onder de naam “SAM Water Channel ....”
Als ik je hulp nodig heb laat ik het weten! Dankjewel!
Nogmaals dank voor de complimenten, dat doet me goed en geeft alleen maar meer motivatie om door te gaan!
Wow ik ben er ook stil van, wat een route en wederom die aparte sfeer van die diesellijnen in het Noorden des lands. Ik herinner me uit mijn 1 1/2 jaar durend verblijf in Leeuwarden die sfeer nog zo goed. Zal een feest zijn de route in 2019 te kunnen rijden. Hou die motivatie vast vr.gr Ruud
geen wonder dat je weinig tijd heb. je moest het hele echte traject aflopen om te fotograferen. sommige zijn net echte foto's prachtig gedaan. duim omhoog
Wat je moet doen om de ATLS overwegen werkend te krijgen: 1. Zoek in content manager: <kuid2:76656:500016:11> ............... Is even wat werk, maar dan doen ze het wel weer.
......... geeft alleen maar meer motivatie om door te gaan!
Groet, Remco
Remco
Bedankt voor de tip! Werkelijk super en zo simpel... Was al eens in het script gedoken, maar ja, ik ben kok van beroep, en ik kon er geen soep van koken... Had al contact gehad met Boat, maar die kon me ook niet verder helpen. Maar nu doen ze het!
En wat betreft de motivatie: het is een groot project, dat weet je zelf ook wel Probeer er van te blijven genieten en maar vaak foto's laten zien, dan motiveren wij jou wel!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen