Door het crashen van Trainz enkele dagen terug heb ik alles maar van de computer afgeknald en is het grote alle-content-terug-downloaden begonnen. En sorry voor alle Nederland-liefhebbers, ik vind Nederlands bouwen ook heel leuk maar Duits vind ik toch nét iets leuker Berlijn is een echte uitdaging om na te gaan bouwen, en ik denk niet dat ik het ooit af ga krijgen. Toch ben ik eraan begonnen, en wel met één van de mooiste S-bahntrajecten van Berlijn: de Wannseebahn, S-bahnlijn S1. Zehlendorf bleek een geschikt uitgangspunt en het traject van de bocht+keersporen tot de Sundgauerstraße is gebouwd.
In de bocht even ten westen van Zehlendorf. De 'gewone' sporen zijn buiten gebruik gestelde treinsporen. Dat gebeurde in 1980 tijdens de grote Eisenbahnstreik van West-Berlijn. Alleen de S-bahn is in 1984 heropend toen de BVG het overnam.
Station Zehlendorf. Nog altijd ligt het treinperron er nog, 32 jaar na sluiting. Dus ook op mijn baan.
Laatst bijgewerkt door Ardan op 04 aug 2014 21:02, in totaal 2 keer bewerkt.
Leuk hoor Berlijn, een stadsbaan, ga vooral door, je hebt je wel wat werk op je hals gehaald, maar ga vooral door, ik ben benieuwd en blijf dit volgen. Succes met bouwen.
Naast Berlijn ben ik ook nog bezig met een fantasiestad, Reichenbach. De stad ligt aan zee, waar een brede rivier in de zee uitmondt. De stad ligt aan de noordoever van die rivier waar nog een kleiner riviertje dáár weer in uitmondt. Er ligt een dubbele gracht om de binnenstad. Het centrale plein is de Rathausdamm, waar het stadhuis en de Dom aan staan. Deze stad heb ik jaren terug al eens op papier getekend (toen ik nog stedebouwkundige wilde worden), maar nu met Trainz kan ik hem echt bouwen. De stad heeft een ringspoorlijn met aftakkingen naar het noorden, zuiden, oosten en zuidoosten waar ook het vliegveld ligt. Het Centraal Station bestaat uit twee verdiepingen, sporen 1-9 op de begane grond en de S-bahnsporen 11, 12 en de treinsporen 13 en 14 in een 35 meter diepe tunnelbak om onder de brede rivier door te komen naar het Südbahnhof, dat een voormalig kopstation zal uitbeelden. Verder zijn er vijf S-bahnlijnen, waarvan de S1 een ringlijn is. Ook zijn er vijf metrolijnen en zullen er acht tramlijnen komen. Lijnvoering tot nu toe, met in cursief de geplande verlengingen: S1 (Ring) Hauptbahnhof - Nordbahnhof - Messe - Universität - Ostbahnhof - Chorweiler - Südbahnhof - Hauptbahnhof S2 Olympiastadion - Chorweiler - Südbahnhof - Hauptbahnhof - Jungfernheide - Nordseeboulevard S3 Witz - Jungfernheide - Nordbahnhof - Messe - Universität - Rudow - ? S4 Brandenburger Tor - Universität - ? S5 Südbahnhof - Hauptbahnhof - Nordbahnhof - Messe - Universität - Ostbahnhof - Flughafen
U1 Seestraße - Hafenviertel - Hauptbahnhof - Brandenburger Tor - Großer Stern - Ostbahnhof - Rudow U2 Hauptbahnhof - Berliner Straße - Kellinghusenstraße - Universität - ? U3 Nordbahnhof - Berliner Straße - Brandenburger Tor - Landungsbrücken - Südbahnhof - Mümmelmannsberg U4 Brandenburger Tor - Görlitzer Bahnhof - Flughafen - Flughafen Parkplatz P10 U5 Messe - Kellinghusenstraße - Großer Stern - Görlitzer Bahnhof - Olympiastadion
Tramlijnen: 11 t/m 18. Al te rijden trajecten: 13 Hauptbahnhof - Brandenburger Tor - Wittenbergplatz 14 Hauptbahnhof - Brandenburger Tor Verder zijn stukjes van de lijnen 11, 12, 15, 16 en 18 ook al gelegd.
Kaart van wat al is aangelegd:
Een Berlijnse F87-metro duikt na het verlaten van station Wittenbergplatz op lijn U1 de tunnel in richting Brandenburger Tor. Tram 13 (Flexity Berlin) rijdt ernaast.
De metrolijnen U2 en U5 zijn Kleinprofilinien, er wordt op deze lijnen met Gisela's gereden. Een Gisela is onderweg van Kellinghusenstraße naar het eindpunt Messe. Hiervoor moet deze eerst onder de spoorlijn door en buigt af naar het westen om enkele honderden meters parallel aan het spoor het station te bereiken. In de boog tussen de metro en de S-bahn/trein liggen volkstuintjes.
Voorplein Centraal Station. De stoep is nog niet helemaal klaar en aan de linkerkant komt nog een busstation en taxistandplaats. Midden in het station ligt de tunnelbak, waarachter de tunnel onder de brede-rivier-nog-zonder-naam begint. Die rivier is 800 meter breed aangezien je hier vlak aan de monding van de zee ligt, en 30 meter diep, ruim voldoende voor zeeschepen dus. Hierdoor moest de tunnel wel heel diep liggen. Een S-bahn is onderweg naar het Nordbahnhof en steekt hier de snelweg over. Het gele bord geeft al de richtingen aan op de volgende kruising, over 600 meter eindigt de snelweg. Nordbahnhof. De S-bahn en trein liggen hier een stukje uit elkaar. Ertussen ligt de keerlus voor tram 16, tram 12 zal nog een stuk doorrijden. Hier pal onder ligt het metrostation dat het eindpunt is van lijn U3. Weer een stukje verder ligt de Messe (congrescentrum). Ernaast staat de Fernsehturm. Die is 368 meter hoog en ik moet dus een flink eind weg gaan staan om hem helemaal in beeld te krijgen.. Vanuit het uitzichtplatform op 207 meter hoogte hebben we dit uitzicht op de Messe en het S-bahn- en metrostation.
Tussen de metrostations Ruhleben en Kellinghusenstraße ligt de hoofdwerkplaats van het Kleinprofilnet (U2 en U5). Het meest linker- en het meest rechterspoor zijn doorgaande sporen voor lijn U2. Kellinghusenstraße is een kruisingsstation. Het onderste niveau is voor lijn U2, het bovenste voor de U5. Er ligt een verbindingsboog zodat de treinen op de U5 de werkplaats kunnen bereiken. De Rathausdamm in vogelvlucht.. ..en vanaf de kade gezien. Brandenburger Tor. Omgeving Wittenbergplatz. De grijze tram gebruik ik als videowagen, aangezien de Flexity's niet zo fijn zijn om mee te rijden. Er is geen passagierscamera, alleen cabinecamera, en die camera zit veel te ver naar voren. Je zit wel in de cabine, maar omdat de positie zover vooruit zit ram je alle gevels kapot in een beetje krappe boog. Vandaar de Düsseldorfse videoschouwtram die wél fijn rijdt. Rechtsboven een tramremise. En als laatste de Bayreutherstraße, de straat die naar het zuiden loopt vanaf de Wittenbergplatz (in bovenstaande afbeelding naar boven).
Reichenbach heeft een tijdje stil gelegen, was druk met andere routes bouwen. Inmiddels is het netwerk wat uitgebreid, en aangezien we toch op de Duitse toer zijn is de lijnennetkaart een bewerkt broertje van de Berlijnse Morgen nieuwe screentjes
Het was een druilerige woensdagavond toen ik uit mijn raam keek en de S4 voorbij zag rijden naar Starnberger Straße.. Gelukkig was het weer vandaag wat opgeknapt, dus was het tijd voor een wandeling. Over het viaduct langs de Lindauer Straße kwam de S4 weer voorbij, ditmaal naar Brandenburger Tor. Bij het Nordbahnhof kwam er een BR420 voorbij als stoptrein Reichenbach Universität-Reichenbach Süd. Ik besloot mee te gaan met de U3, die verlengd is van Landungsbrücken naar Dornbusch, de lijn is nu ruim 8 kilometer lang. Na een ritje van 11 minuten was de aankomst, de metrolijn is hier net weer bovengronds gekomen. En toen was het etenstijd, dus ik ging weer naar huis Dit weekeind schijnen er wel weer wat verlengingen van diverse lijnen te gaan openen, dus als het een beetje lekker weer is kan ik zondag misschien wel even gaan kijken
Tot aan de relatiebreuk eind vorig jaar speelde ik Trainz voornamelijk op de computer van mijn ex, waar dus ook Reichenbach op stond. Twee maanden geleden heb ik besloten Reichenbach weer opnieuw te gaan bouwen, nu op mijn eigen laptop en met kleine verbeteringen hier en daar. De lijnennetkaart van wat ik tot nu toe heb gebouwd, in grote lijnen hetzelfde als het origineel.
In het vorige Reichenbach had het Hauptbahnhof twee S-Bahnsporen en twee treinsporen in een verdiepte bak om daarna de rivier onderdoor te gaan. Nu gaat alleen de S-Bahn naar de andere oever. De rivier is ook een stuk minder diep, het diepste punt van de tunnel ligt op -20. Het verdiepte station ligt op -6. Want zeg nou zelf, -35 is wel heeeeel erg veel
Er is ook een metrostation, voor de U1 en U2.
Volgen we de ringlijn naar het noorden, dan komen we op het Nordbahnhof. In tegenstelling tot het oude Reichenbach liggen de trein- en S-Bahnsporen ook hier naast elkaar, met de S-Bahn aan de andere kant van de treinsporen.
Er is ook een tramhalte..
..en een metrostation.
Iets aangepaste 'U-Bahn Zielanzeiger', hier voor op de S-Bahn.
Op station Universität kruist de S1 de ringlijn. Ook is er ruimte voor de trein.
Volgen we de S1 richting binnenstad, dan passeren we eerst station Starnberger Straße.
Zoologischer Garten.
En het eindpunt Brandenburger Tor, met op de achtergrond... juist.
Gaan we vanaf Universität naar het noorden, dan gaat het de eerste paar kilometer door een ingraving.
Bij Sellheimbrücke komt de lijn weer op het maaiveld. Hier verlaten we ook de stad Reichenbach en gaat het door een landelijke, licht glooiende omgeving langs een riviertje (die ook bij Nordbahnhof te zien was) naar het drie kilometer verder liggende Stahnsdorf. De helft van de treinen zal hier keren, de andere helft zal nog gaan doorrijden naar Dämmerwald.
Op dit moment kan ik al aardig gaan kilometervreten De S1 is tot nu toe ruim 11 kilometer lang en de ringlijn ruim 12.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen