Als nieuw lid van dit forum zal ik allereerst beginnen mij even kort voor te stellen. Ik ben UnLaNe (jaja, natuurlijk heb ik ook een voornaam... ), ben op dit moment 19 jaar oud en woonachtig in Goirle, Noord-Brabant. Ik ben - vanaf 27 augustus aanstaande - derdejaars student HBO-Verkeerskunde. Al sinds ik klein ben, ben ik er geïnteresseerd in met name weg- en spoorinfrastructuur (hieronder een van mijn 'combinatie-wegentekeningen' van ruim 10 jaar geleden). Het is zodoende denk ik ook niet zo moeilijk te raden waarom ik op dit forum ben beland, haha).
Sinds ongeveer een half jaar ben ik in het bezit van Trainz Simulator 2012. Ik was gelijk helemaal enthousiast. Niet veel later na de aankoop van de game ben ik begonnen met het - op experimentele manier - maken van eigen scenario's. Een tijdje geleden besloot ik op te houden met het experimenteren en eens een keer 'echt iets neer te zetten'. Al sinds ik mij kan herinneren ben ik gefascineerd in reliëf (heuvels, bergen, etc.) en ik vond dit dan ook een perfect thema voor mijn eigen scenario; "UnLaNe's Railway Company" is hiermee geboren. Het doel wat ik met UnLaNe's Railway Company voor ogen heb is het creëren van een netwerk waarbinnen van plaats naar plaats gereden kan worden (en dus niet 'slechts' één route) en daarbij het accent te leggen op het reliëf.
Bovenstaande (geïnteresseerd in ingewikkelde knooppunten & een fascinatie voor reliëf) probeer ik, zoals hopelijk hieronder in de verschillende screenshots te zien is, in mijn scenario duidelijk naar voren te laten komen. Nog één opmerking vooraf: zoals ongetwijfeld te zien is, moet er nog ontzettend veel gebeuren. Dit kost echter gruwelijk veel tijd en die tijd heb ik maar beperkt tot mijn beschikking (fulltime stage lopen, vrienden, etc.). Ik zal dus wel vorderen, maar het tempo waarmee is waarschijnlijk niet zoals door jullie gehoopt / verwacht (mits jullie mijn scenario uiteraard interessant genoeg vinden om te blijven 'volgen'). Ik hoop dan ook dat jullie tijdens het bekijken van de screenshots hier een beetje 'doorheen' willen / kunnen kijken. Ik zal bij elke screenshot een korte toelichting geven.
Overzicht van het - tot nu toe - gehele scenario (met uitzondering van de anderhalf-blok-lange-streep onderaan)
Overzicht van het belangrijkste spoorknooppunt in het scenario. Beide meest zuidelijk gelegen takken van het knooppunt zijn, evenals de noordwestelijke tak doorgaand. De noordoostelijke tak stijgt en zal tegen de berg aan gaan klimmen.
Het knooppunt bekeken van de westzijde.
Het knooppunt bekeken van de zuidoostzijde.
Het knooppunt bekeken van de oostzijde.
Nogmaals het knooppunt bekeken vanuit de zuidoostzijde. Dit maal echter vanaf een hoger standpunt.
Beginstuk van de bergspoorlijn.
Ook bij alle voorgaande screenshots spreekt het uiteraard vanzelf dat er nog veel aan de omgeving moet gebeuren. De bergen zijn er zoals te zien is op dit moment dus nog niet
Hetzelfde beginstuk van de bergspoorlijn.
Eveneens de bergspoorlijn, maar nu vanaf boven gezien.
Het intercitystation van een nog te bedenken naam van een stad. Hier moet nog veel aan gebeuren.
Het enorme containeronderdeel van het havengebied (op de voorgrond het intercitystation).
Enkele treinen op de 'wachtplaats' voor het ophalen / afgeven van containers.
Een goederentrein met containers voor het rode sein op de 'wachtplaats'.
De 'achterzijde' van de 'wachtplaats'.
Het containeronderdeel van het havengebied (rechtsonder het doorgaande 'havenspoor' onder het water door).
De 'voorzijde' van de 'wachtplaats'.
De 'wachtplaats' in totaaloverzicht.
De spoorbrug naar de toekomstige houtzagerij in de bergen.
Vooraan de spoorbrug naar de houtzagerij met daarachter het containeronderdeel van de haven. Linksachter vervolgens het intercitystation. Helemaal in de verte is het spoorwegknooppunt te zien (bijna niet te zien...).
Twee maal hondenkoppen / MAT '64 (sorry weet de officiële naam niet...) bij het personeelsstation voor de ingang van een belangrijke doorgaande tunnelverbinding.
Brandstofvoorziening voor dieseltreinen (links het containeronderdeel van de haven en achter het personeelsstation met twee maal hondenkoppen / MAT '64.
De westzijde van de belangrijke doorgaande tunnelverbinding (het spoortje omhoog mondt uit bij de spoorbrug naar de toekomstige houtzagerij.
Nogmaals de westzijde van de tunnelverbinding.
Een concept voor een sprinterstation op een viersporige lijn. Deze ga ik nog toepassen in mijn scenario.
Nogmaals een totaalbeeld van de westzijde van het scenario.
Om een beetje fatsoenlijk te kunnen werken heb ik wat content bij elkaar gezet. Hieronder een overzicht van wat gebouwen.
Hier vervolgens nog wat treincombinaties (omdat, in ieder geval bij mij, nét niet alle content in Trainz Simulator 2012 werkt heb ik één vreemde combinatie; zie de NS 1600 serie met rijtuigen en een Belgisch stuurstandrijtuig....)
Hier de Alpenhuisjes voor in de bergen.
Tot slot wil ik nog één punt opmerken. Zoals jullie wellicht is opgevallen is de manier van het decoreren van de omgeving in het oostelijk deel van het scenario (berglijn, knooppunt, etc.) anders dan bij het westelijk deel (belangrijke doorgaande tunnel, containeronderdeel van de haven, spoorbrug). Dit heeft te maken met een experiment dat ik heb gehouden. Ik heb naar aanleiding van realisme (hoe ziet het er in de Alpen nou echt uit?) besloten alles te decoreren zoals in het oostelijk gedeelte gedaan is.
Tips en / of verbeterpunten zijn natuurlijk altijd van harte welken! Ik hoor graag van jullie.
Groet,
UnLaNe
Laatst bijgewerkt door UnLaNe op 24 aug 2012 11:12, in totaal 1 keer bewerkt.
beste UnLaNe, Een indrukwekkende eerste indruk. Mijn tip is om op dit Forum de vorderingen van collega bouwers te volgen. Ik leer ook veel van het resultaat van anderen. Plezier met de Hobbie. Walter
Dat ziet er heel mooi uit moet ik zeggen , al ben ik niet zo op fictieve routes maar de aankleding mag er zijn. Ik zou zelf de overwegen van Hollander gebruiken , die kun je zelf maken met div onderdelen en zitten niet vast aan het spoor .
In iedergeval su6 met het bouwen , mocht je weer wat screens hebben dan zie ik ze graag !
Trainz Versie: 2009
Ik moet zeggen dat dit gewoonweg wonderbaarlijk is !!!
Toen ik 10 jaar jonger was (en nu eigenlijk nog steeds) tekende ik ook altijd van die verkeerssituaties maar hetgeen wat jij hier bouwt is precies een tekening die tot leven komt. Chapeau!
Hallo allemaal! Afgelopen week heb ik weer tijd gevonden om aan m'n scenario verder te kunnen werken, dus ...... hier de eerste update! Ik ben met name bezig geweest met de oostelijke zijde van het scenario, enfin, jullie zullen het vanzelf zien. Nog een tweetal opmerkingen vooraf;
1) Zoals te zien ben ik nog altijd druk bezig. Graag ook deze keer weer proberen daar 'doorheen' kijken
2) Sinds ik laatst met per toeval een aantal boomsoorten doorliep, kwam ik er een tegen die nog veel beter aansluit bij de boomsoort in de Alpen. Ik heb dan ook besloten alle bos-gebieden te wijzigen naar de nieuwere decoratie-methode. De bos-gebieden die op onderstaande screenshots te zien zijn, zijn al gewijzigd naar deze nieuwe methode.
Hieronder de screenshots met - uiteraard - de bijbehorende uitleg onder elke screenshot.
Hier allereerst weer even een overzicht. In dit geval van het gedeelte waar ik aan gewerkt heb (de oostelijke zijde). De 'rare bocht' aan de rechterzijde van de berglijn is puur bedoeld om de route voor mezelf 'vast te leggen' en vormt verre van een definitief stuk spoor.
De dubbeldekker komende vanaf de bergspoorlijn.
De dubbel vanaf het de bergspoorlijn vanuit een ander perspectief. Rechts is nu ook de intercity te zien die uit de tunnel komt (uitleg over de tunnel volgt later deze post).
De intercity uit de tunnel op de voorgrond, daarachter de dubbeldekker vanaf de berglijn. Hoger op de screenshot is een nieuw aangelegd dorpje te zien. De berglijn zal hier uiteindelijk een 'sprinterstation' krijgen. Zoals te zien is, is het bos-gebied tussen het begin van de berglijn en het nieuwe dorpje pas voor een deel aangelegd (kost een hoop tijd).
De dubbeldekker op het begin van de bergspoorlijn en bovenaan het nieuwe dorpje.
Hier is het nieuwe dorpje te zien (200 meter hoog). Links op de screenshot weer de bekende dubbeldekker (62 meter hoog) met op nog lager niveau de intercity (44 meter hoog). Excuses voor de positie van de foto; hoogteverschil is hier erg lastig te zien.
Een spoorwegovergang bij het dorpje met op de achtergrond de bergwand. Ik heb nog de overweg-set nog niet gedownload, vandaar de 'oude' overwegen.
Het dorpje.
Hier weer een screenshot van de dubbeldekker op de berglijn. Links is de intercity te zien (komende vanuit de tunnel). In de verte het - tot nu toe - belangrijkste knooppunt met daarachter het spoor richting de haven (zie mijn vorige posts).
Zoals beloof wat uitleg over de tunnel. Onderdeel van een van de viersporige hoofdroutes is een ondertunneling. Zoals aan de rechter zijde op de screenshot te zien is ben ik er druk mee bezig. De twee buitenste sporen zijn bedoeld voor intercitytreinen die in de tunnel niet bij het 'sprinterstation' hoeven te stoppen. Ik ben er nog niet over uit of ik hoe groot het dorpje op de tunnel gaat worden en hoeveel natuur er bovenop geplaatst gaat worden.
De tunnel in aanbouw.
Eveneens een screenshot van de tunnel in aanbouw. Duidelijk is hier het toekomstige 'sprinterstation' te zien.
Tot slot nog een totaalplaatje. Ik ben persoonlijk van mening dat dit weer een hele verbetering is ten opzichte van mijn eerdere 'versie' van dit gebied.
Ik zal proberen zo'n goed mogelijke feedback te geven op wat ik allemaal heb gezien!
Mijn welgemeende complimenten voor je bouwwerk tot nu toe, het ziet er goed uit! Er moet nog veel gebeuren natuurlijk, maar dat laten we even achter wegen! Je hebt een rijke fantasie, dus het komt zeker goed
Enige puntjes die ik wil/zou opmerken is dat (ik denk dat je Trainz 2010 of 12 gebruikt, omdat je speedtrees gebruikt) je een beetje kunt variëren met de bomen en de begroeiing om een beter effect te krijgen en misschien andere sporen/spoortextures gebruiken, bijv. die van SAMPLAIRE, die geven een mooi effect
Hierbij wil ik jullie graag mededelen dat ik zowel slecht als goed nieuws heb, maar maak je niet ongerust hoor
Slechte nieuws Om maar gelijk met de eerste - het slechte nieuws - te beginnen; het huidige scenario zoals deze op de screenshots hierboven te zien is bestaat niet meer. Hier liggen een aantal redenen aan ten grondslag, te weten: - Een aantal cruciale fouten (bijv. een bocht op het containerstation die eigenlijk niet te nemen is voor een trein, zaken die mij niet 'zinde', etc.) - Het intercitystation was gewoonweg waardeloos en geen waardige plaats om een trein te laten stoppen - Door de grote afstand tussen hoog reliëf viel een bergomgeving in feite weg (je kwam af en toe een berg tegen) - Mijn grafische kaart trok het spel niet voldoende meer (haperde bij flinke bospartijen) - Etc. etc.
Goede nieuws Maar......er is natuurlijk ook goed nieuws. De 'oude' UnLaNe's Railway Company mag dan wel niet meer bestaan, dat betekent niet dat er geen nieuwe meer komt Hieronder uitleg over 'UnLaNe's Railway Company - Versie 2'. Ook in deze versie ga ik reliëf proberen te combineren met mooie stukken infrastructuur. Het verschil zal alleen zijn dat het reliëf duidelijker aanwezig zal zijn (ruiger) om te zorgen dat het dit maal wel goed naar voren komt.
Zoals reeds aangegeven zijn er een aantal cruciale zaken fout gegaan bij de vorige versie. Met deze punten houd ik uiteraard rekening bij de nieuwe versie van het scenario. Om jullie gelijk maar het begin van de nieuwe versie te zien heb ik hieronder een aantal screenshots geupload. Uiteraard mag enige uitleg daarbij niet ontbreken. Ook bij deze screenshots geldt weer dat alles verre van af is. De omgeving is nog erg weinig aan gedaan.
Om maar gelijk met een onderdeel te beginnen wat in mijn vorige versie finaal mislukt was; het intercitystation. In deze versie is het negen sporen tellende station van boven weergegeven. Ik heb geprobeerd het station een moderne uitstraling te geven en het enigszins op Arnhem CS te laten lijken (ja ja, ik weet dat ik de overkapping van station Zwolle heb gebruikt ). Duidelijk is in ieder geval dat hier veel meer tijd in zit dan bij het vorige intercitystation. Ik denk dat er alleen nog wat details aan toegevoegd mogen worden (incheckpalen, etc.).
Sporen 1, 2 en 3. Het perron is hier 350 meter lang.
Sporen 4, 5 en 6. Het perron is ook in dit geval 350 meter lang. Het verschil met de sporen 1, 2 en 3 is de mogelijkheid om spoor 4 en 6 dubbel te kunnen gebruiken. Twee treinen van maximaal 150 meter kunnen dan gebruik maken van hetzelfde spoor (de ene op 4A en de andere op 4B).
Hier nog een keer een totaalplaatje van het station.
De wisselstraat naar een aantal toekomstige opstelsporen nabij het station (vergelijkbaar met de situatie rondom Arnhem. Ik moet alleen nog even bedenken of ik sporen 1, 2 en 3 onder de wisselstraat door laat gaan of vice versa.
Sporen 4, 5 en 6 nogmaals. Ook de wisselstraat is te zien.
Sporen 4, 5 en 6 te zien.
En tot slot wil ik graag nog even een door mij nieuw samengestelde 'internationale' trein laten zien. Ik vind het wel een leuke en toepasselijke combinatie.
Zoals reeds aangegeven is het nu nog héél kaal, ik heb ook nog niet veel tijd gehad. Hopelijk heb ik snel een update.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen