Sinds ongeveer anderhalve maand ben ik bezig met 'Berlingen'. Ik had eens een stukje ervan gedroomd.. dus de volgende dag ben ik het gaan uitwerken om na te bouwen Berlingen is een flink grote Nederlandse stad, wordt uiteindelijk misschien nog wel groter dan Amsterdam. Er lopen enkele spoorlijnen, twee metrolijnen en een tramnet, maar de ruggengraat van het stedelijke OV wordt gevormd door het R-Net. Misschien kennen jullie het R-Net wel als de naam voor het hoogwaardige busvervoer in de Randstad. Bij mij is het, met dezelfde logo's en huisstijl, de Nederlandse equivalent van de Duitse S-Bahn. Er zijn drie stamlijnen, Noord-Zuid, Oost-West, en een ringlijn. Hier de lijnennetkaart in aanbouw, met alles erop wat momenteel klaar is om te berijden (behalve tram). Uiteraard komt er ook een perronversie
Gek veel screens heb ik nog niet gemaakt. Hier in ieder geval het Centraal Station, dat 13 sporen heeft, waarvan vier voor het R-Net. Linksachter de blauwe ICM, die in de toekomst als Airport-Express zal rijden van de luchthaven, nonstop naar hier. Verder de tot R-Net omgebouwde BR420, die ik momenteel het meeste gebruik, en rechts een nog om te bouwen BR423.
Vanaf CS richting het zuiden, lijn R1 volgend, krijg je na 7km station Zuidring, 4 km daarna Blankenvelde, en daarna gaat het verder naar Blankenvelde Centrum, Gelderswoude, en het eindpunt Varsenare. Hier rijden we vanaf het emplacement via een kopspoor richting het perron. Links de BR423 die er staat voor het testbedrijf, ik ben hem nog wat aan het bewerken zoals in een ander topic al staat.
Na Gelderswoude gaat het door een licht heuvelachtig boslandschap richting Blankenvelde. Ik heb langs het R-Net DR-kilometerbordjes geplaatst omdat die ook met 120kmh nog prima leesbaar zijn in tegenstelling tot de kleine Nederlandse. Tot zover voor nu.. maar er zal zeker meer volgen
Laatst bijgewerkt door Ardan op 25 jan 2014 15:54, in totaal 5 keer bewerkt.
Geregistreerd: 06 jan 2011 00:29 Berichten: 172 Woonplaats: Amsterdam / Den Haag
Trainz Versie: 2009
Leuk idee van Berlingen! Ga je ook stukken met bovenleiding bouwen of gaat alles via 3e rail? Grappig dat je zelfs voertuigen in R-net-kleuren hebt gekleurd! Alleen vind ik de kleurstelling niet passen bij de treinen (dit is niet kritiek op jouw werk! Maar wel mijn persoonlijke mening over de R-net-kleuren op zichzelf).
Ziet er echt geweldig uit allemaal! even een ander vraagje. met welk programma heb je die lijnnetkaart gemaakt? ziet er strak uit en wil graag ook zoiets van mijn route maken......
Van de geplande tramlijnen 11 t/m 18 is lijn 17 tot sneltram uitgebouwd. Dus werd er een U4-sneltram in BVB-kleuren geskind waarbij ook het interieur werd aangepakt. De uitstapzijde werd in het Duits op binnendisplay's weergegeven bij het openen van de deuren. Die heb ik in het Nederlands vertaald, en tijdens de rit is het blanco scherm vervangen door de bestemming. Aangezien de lijn geen keerlussen krijgt, maar keersporen, kon de bestemming mooi groot voorop gezet worden, met '17 Congres' op de A-bak en '17 Weideveld' op de B-bak.
Lijn 18 is net als lijn 17 een tangentiële lijn. Mocht ik besluiten ook lijn 18 als sneltram te gaan bouwen kan daar natuurlijk makkelijk een kloontje van deze opgezet worden met weer aangepaste display's
Hier zien we de sneltram langs het nog ongemeubileerde perron van halte Oostring, met op de middelste foto de R-Netperrons op de achtergrond, en daarachter het treinperron en stationsgebouw.
Vandaag nemen we een kijkje in de metro van Berlingen. Het net heeft drie lijnen. De lijnen M1a en M1b lopen grotendeels samen en splitsen zich in het noorden van de stad. Lijn M2 is een oost-westlijn. Het net is geopend rond 1910. De voormalige spoorlijn Station Berlingen BRS-aansluiting Rubensstraat is hierbij omgebouwd tot metrolijn en doorgetrokken onder de stad door. In 1970 is ook R-Netlijn R6 op dit stuk aangesloten, waardoor ze een stuk samen lopen. De R6 gaat na het CS door de CityTunnel naar de linkeroever van de rivier en kruist metrolijn M1 op station Brink. De metrolijnen kruisen elkaar op station Pieterskerk, waar ook een verbindingstunnel is. Verder bevindt er zich een paleis ten zuiden van de binnenstad, en een kasteel ten noorden ervan. Deze waren met elkaar verbonden met een eigen metrolijn voor de koning die zo snel van het ene naar het andere gebouw kon. De tunnels naar de paleizen die aftakken van metrolijn 1 zijn inmiddels buiten gebruik, maar liggen er nog wel.
Sporenplan. De keerlussen zijn tijdelijk.
De voertuigen zijn omgebouwde U2h-treinen uit Frankfurt. Hier zien we een achtwagentrein onder de kap van Station BRS. Lijnnummer klopt niet, heb alleen nog een trein voor lijn M1, die voor lijn M2 moet ik nog maken.
Hierna gaan we ondergronds door een viersporige tunnel richting binnenstad.
Vlak voor station Pieterskerk nemen we de verbindingstunnel. Hierna zien we de voormalige lijn naar het kasteel linksaf buigen.
Via foto's van Berlijnse metrostations heb ik een hoop kloontjes van de AJS-metrostationwand aangepast. Station Brink heeft nu een uiterlijk gekregen die is afgeleid van station Märkisches Museum, wit met groene bandjes. Ook zie je hier het in BVB-kleuren aangepaste interieur van de wagen.
Station Ter Borchstraat. De sporen liggen hier verdiept.
Station Beukenweg komt uit de jaren 1960, en is van grote groene tegels voorzien.
We nemen nog een kijkje bij de trein. Een Duitse BR143 met een korte sleep x-wagens is onderweg bij R-Netstation Nieuwe Plantage.. ..om de lijn naar opstelterrein Wegberg uit te proberen. De Wegberg ligt westelijk van R-Netstation Noordring.
Net nog even snel een beginnetje gemaakt aan R-Netstation Brink, dat dwars onder het metrostation komt te liggen. Hier gebruik ik verschillende blauwtinten. Per ongeluk is het daarmee ook heel erg op het Berlijnse metrostation Frankfurter Tor gaan lijken
Ik was toch niet helemaal tevreden over Berlingen. Het is een stad met 2 miljoen inwoners maar het lijnennet was er eigenlijk toch wel erg karig en niet fijnmazig genoeg voor. Ook had ik niet echt goed nagedacht over stadsopbouw (de volgorde centrum - jaren '50-wijk - jaren '30-wijk is natuurlijk wat onlogisch) dus ik ben helemaal from scratch opnieuw begonnen, waarbij ik ook een hoop nieuwe mooie content een plaatsje kon geven.
Berlingen 2 is uitgebreid voorgetekend op papier. De ligging, een centrum op de rechteroever van een brede rivier, is nog hetzelfde maar dat centrum is nu een stuk groter met een dubbele grachtengordel. Ik heb de spoorlijnen eromheen vanuit historisch oogpunt ingetekend. Er waren vier kopstations voor spoorlijnen in vijf richtingen. Van die vier zijn nu alleen Berlingen Zuid en Noord nog over. Tussen deze stations ligt direct om de binnenstad een ondergrondse R-Netlijn (R1) die achter de stations bovengronds verdergaat langs de hoofdspoorlijn. Een principe dat je in veel echte grote steden ook ziet. De R2 verbindt de oude stations Linkeroever en BRS met elkaar en lopen vandaar ook verder. Tussen de stations Noord en Zuid ligt een verbindingsspoorlijn in een wijdere boog om de oude stad, waaraan ook het Centraal Station ligt. Verbindingsbogen leiden naar de spoorlijnen in alle andere richtingen. De R-Netringlijnen R31 en R32 gaan ook over die verbindingsbaan, net als de lijnen R4 en R5 ten noorden van het CS. Verder zijn er 5 metrolijnen en tot nu toe 9 tramlijnen ingetekend.
Een kaart komt nog.
Het Centraal Station, vlak nadat de perrons onder de kap en die kap zelf klaar waren. Het bestaat uit 36 losse kappen uit Polen. Dat kom niet anders, want langere kappen waren dicht aan de zijkanten maar ik wilde er wel 14 sporen onder kwijt. Het R-Net gebruikt de sporen 1 t/m 4, waarvan de sporen 1 en 4 ten zuiden doorlopen voor de ringlijnen R31 en R32, terwijl de lijnen R4 en R5 vanaf spoor 2 leeg naar een dubbel keerspoor gaan en op spoor 3 weer terugrijden.
Het station heeft een échte perrontunnel.
Geskinde TBP's.
De Lindenbaan is een brede en ruim een kilometer lange boulevard met allemaal fraaie gebouwen eraan. Bij wie de Berlijnse Unter den Linden kent gaat er misschien een belletje rinkelen.
De tram heeft nog geen bovenleiding.
Ook heb ik eigen bebording gemaakt voor in de metro.
En wat vinden jullie van mijn SLT? Het is een geskinde BR423 van Agilis. Dat logo krijg ik nog niet weg (is apart gemapt maar weet niet hoe) en er zit nog een klein schoonheidsfoutje rechts op de kop, maar ik ben er tevreden mee Hier zien we hem op Centraal Station.. ..en hier bij het verlaten van Berlingen Zuid. Klopt, er zweeft een tunnel op de achtergrond. Dat is waar de R1 ondergronds gaat en met een boog naar rechts dwars onder het voorplein van het treinstation komt. Dat R-Netstation moet nog afgebouwd en ondergronds gelegd worden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen