Al ongeveer 2-3 maanden ben ik bezig met het project 'Rathenow'. We kennen de plaats al als voormalige stopplaats van de Pimpelexpress naar Berlijn, maar bij mij is het een grote fantasiestad ongeveer 30 km ten oosten van Winterswijk. In laatstgenoemde heb ik 10 jaar gewoond, dus het leek me leuk om hiervan een deels fantasie/deels werkelijkheid-projectje te maken. Zodoende verveelt het bouwen dus nooit: ben ik even inspiratieloos bouw ik aan Rathenow, en ik kan ook met behulp van afstandmeten.nl en google maps een echte baan nabouwen.
Netzspinne en sporenplan. De baan is nog veeeel groter, de HSL is nu aangelegd tot het punt waar Babberich ligt. Verder is de baan berijdbaar tot Lichtenvoorde-Groenlo. De sporen liggen er verder tot Zutphen - Rheden en Deventer-Zwolle. Ook het Kamperlijntje is toegevoegd, maar nu als losliggende sneltramlijn die na de Veerallee in Zwolle ondergronds gaat en via de Grote Markt, Diezerpoort en Hogenkampsweg naar het bovengrondse Stadion en Oosterenk gaat. De lijn Zutphen-Winterswijk is dubbelsporig-elektrisch. Station Winterswijk heeft vier perronsporen. Van hier uit zijn de voormalige lijnen naar Bocholt (deels) en Borken herlegd, na het weer uitrijden van de stad Borken is de baan fantasie. Rathenow heeft een S-bahnnet van drie lijnen dat bijna voltooid is. Ook worden er vier metrolijnen gebouwd, een klein deel is gereed en wordt het tramnet ook steeds meer uitgebouwd. Rathenow is deels gebaseerd op Hamburg, veel Hamburgse namen komen terug en ook het metromaterieel is Hamburg, de DT3, ofwel het broertje van de Amsterdamse Zilvermeeuw (die ik ook graag op de baan wil zien, maar hij bestaat nog niet in trainz geloof ik.). Het S-bahnmaterieel is de BR481 van Berlijn. Inclusief het kenmerkende aanzwellende vertrek- en afremgeluid .
We beginnen in het Rommelgebergte, waar twee Lintjes (jammer genoeg Desiro-reskin) van Syntus naar Winterswijk denderen.
Overzichtje station Winterswijk. Sporen 1 en 2 zijn gereserveerd voor de IC Rathenow Altstadt-Zutphen-Arnhem en de stoptrein Borken-Zutphen. Spoor 3 is voor de Desiro's naar Bocholt en spoor 4 voor de lijn naar Arnhem.
Met twee gekoppelde Matjes gaan we naar Borken. Hier de brug over de Boven-Slinge...
..en in het Sternbusch net over de grens.
In Borken kun je overstappen op de Desiro's naar Borken-Beckenberg, een klein stukje van de voormalige lijn naar Coesfeld die herlegd is. Ook zijn er al enkele kilometers van de lijn naar Bocholt herlegd, de pendel Borken-Borken Beckenberg gaat dus nog doorgetrokken worden. Spoorwegovergang Dülmener Weg.
Schaapjes aan de zuidrand van Borken.
Na 13 kilometer bereiken we Rathenow Süd. Het Centraal Station ligt nog 6 kilometer verder. Halverwege ligt S-bahnstation Borsigwerke op een industrieterrein. Bus 61 naar de haven over het viaduct.
Rathenow Hbf heeft 10 sporen. Spoor 1 t/m 4 zijn voor de S-bahn. Voorplein. De Mönckebergstraße is de weg van het station naar de Rathausmarkt. Verder met de metro. Rathenow Schloßpark. Messe. En hier is het bouwen allemaal begonnen: Rathenow Altstadt. Links de Thalys die over de HSL naar Arnhem, Utrecht, Amsterdam, Brussel en Parijs zal rijden. Het traject tot en met Schiphol zal ik waarschijnlijk nog wel bouwen. Parijs is een beetje te ver snap je wel
Noordelijk van het knooppunt ligt de hoofdwerkplaats S-bahn.
S-bahnstation Rübenkamp.
Als laatste metrostation Richtweg. Lijn U4 zal ik een beetje gebaseerd laten lijken op de Hamburgse Walddörferbahn, oftewel lijn U1 vanaf Volksdorf richting Großhansdorf. Is aan de toegangen wel te zien he.
Momenteel ben ik bezig met het Nederlandse trajectdeel meer aan te gaan kleden. Heb net een non-stop-proefrit gemaakt van Rathenow Altstadt naar Zwolle, het langste traject dat is af te leggen: 134 kilometer in een uur en zes minuten. De Zwolse sneltram ligt er al wel een tijdje. Station Grote Markt.
Overzichtje station Zwolle. De perrons moet ik nog helemaal vernieuwen aangezien ik nog maar pas de Nederlandse perrons heb. De vele trackmarks onderin stellen de vele busbestemmingen voor die ik zo op de bussen kan zetten. Onderaan de bufferplaats van de bussen, net boven het station komt de sneltram bovengronds en gaat door naar Voorsterpoort, Stadshagen en Kampen.
Blik de andere kant op. Streekbusstation.
Het busnet is gebouwd vanaf het station naar de Eekwal, vandaar kun je keren op de rotonde aan de Kamperpoortbrug, of je kunt doorrijden naar de Zamenhoffrotonde. Stukje van de Rembrandtlaan is ook al gelegd. Hier het tankstation aan de Dijkstraat. Je ziet ook het pand van Hulsebosch van de achterkant, en verderop de Peperbus. Mijn vriend was nogal beledigd dat ik de kerk van Delft heb gebruikt hiervoor, maar ja, de Peperbus bestaat nog niet in Trainz voor zover ik weet
Vanaf Zwolle wordt de baan alsmaar langer en langer. Via de Hanzeboog.. ..naar Wezep.. ..en de lijn eindigt nu nog in 't Harde. Een Railion-189 heeft net legervoertuigen afgeleverd op de laadsporen en rijdt leeg weg naar een andere bestemming.
Ondertussen ben ik op een nieuwe map begonnen met net nabouwen van Amsterdam. Wanneer de Rathenow-baan ver genoeg is afgebouwd, kan ik deze twee aan elkaar koppelen. Ik begon met bouwen in Amsterdam Zuid, omdat dat een handiger en makkelijker uitgangspunt is dan Amsterdam Centraal. Die faalkonijnen van de Noord-Zuidlijn hadden gewoon mij moeten inhuren, want ik kan al rijden De lijn is nu klaar tot station Vijzelgracht. Alle stations liggen ook op de werkelijke diepte als in het echt. Het Amsterdamse metronet wil ik uiteindelijk zo ver afbouwen dat de Oostlijn vanaf CS doorgaat richting Osdorp-Schiphol, en ook de Oost-Westlijn wil ik gaan aanleggen. Daarvoor heb ik even ten zuiden van Vijzelgracht al een verbindingsboog naar het oosten gebouwd.
Het zal jullie wel opgevallen zijn dat ik nog niet zo ver ben met scenery en dergelijke. Ik ben vooral bezig met het bouwen van de banen, en zo hier en daar leuk ik het vast wat op. Het werken is alleen verschrikkelijk tijdrovend omdat je alle afstanden moet gaan zitten opmeten en hier goed moet leggen, sporenplan erbij pakken, dus echt opschieten doet het niet
Nog even een screentje van station Amsterdam Zuid..
Op wéér een nieuwe map ben ik begonnen met 'Stendal'. Ik heb inmiddels zoveel nieuwe Duitse content dat ik nu nog mooier een grote Duitse stad kan bouwen. Het is een beetje gebaseerd op Frankfurt am Main, en heeft ook een S-bahn- en metronet. Wanneer ik dit aan Rathenow ga koppelen komt het ten zuidoosten ervan te liggen en is bereikbaar via station Rathenow Süd. Het Centraal Station is dus een groot kopstation, dat in het echt London Liverpool Street is. Het bestaat uit twee gedeeltes. Het rechterdeel bood plaats om 6 sporen in te bouwen en is het S-bahnstation. Ondergronds zijn nog twee perronsporen die ik er zelf bij heb gemaakt. S-bahnlijn S6 rijdt rechtdoor nadat lijn S2 en S4 vanaf ondergronds uit de binnenstad zijn aangetakt, lijn S5 gaat door een verdiepte bak onder de hoofdsporen door naar links en lijn S3 gaat rechtsaf, langs de hoofdsporen op die via een fly-over ook naar rechts afbuigen. Het is een flink ingewikkeld knooppunt. Op de kruising van de sporen ligt S-bahnstation Carrefour. De S-bahnlijnen 2, 4 en 6 bieden hier een overstap op de lijnen S1 (ringlijn) en S7. De naam Carrefour komt van het ooit bedachte kruisingsstation Den Haag Carrefour. Het woord is Frans voor 'kruising'. Overzichtje van het emplacement. Je ziet ook dikke zwarte lijnen lopen. Dit zijn muren, aangezien er hierop een plat dak rust. Het station is echter zo gebouwd dat je als je van bovenaf kijkt het dak niet ziet, maar van ín het station wel. Een zee van wissels komt je tegemoet als je per trein het station binnenrijdt. Hier het platte dak.. ..waarna je in het prachtige station uitkomt.
Even een lijnennetkaartje so far in elkaar gedraaid. Stand 30 maart 2012.
Anderhalve kilometer na Carrefour ligt Griesheim. Het is een voormalig treinstation dat werd gesloten toen de S-bahn werd gebouwd. Dat station ligt een klein stukje verder.
2,5 km daarna ligt Rummelsburg. De directe omgeving heb ik al een beetje aangekleed. We rijden binnen van uit de richting CS. Er zijn twee opstelsporen aan de noordkant van de baan, en aan beide zijden van het station ligt een keervoorziening.
Stationsgebouw...
..en een overzichtje vanaf het viaduct gezien.
Tussen het viersporige hoofdspoor ligt weer een voormalige treinhalte..
..en direct daarnaast 'Betriebsbahnhof Rummelsburg' (u mag raden waar die naam vandaan komt ). Genoeg elektrische waslijnen om je kleren aan te drogen: 15 opstelsporen, 4 doorgaande sporen en op het breedste punt ook nog 5 S-bahnsporen!
Hier valt al wel leuk een beetje mee te spelen. Nu nog even een schepje pakken om wat boompjes te planten en wegen en huizen te bouwen
Even een beetje Veluwe lopen aanplanten tussen 't Harde en Wezep Er horen natuurlijk eigenlijk betonnen portalen te staan, maar ik had deze al neergezet voordat Michael ze releaste en ik heb geen zin om alles te gaan vervangen. Vanaf 't Harde richting Nunspeet zal ik ze wel inbouwen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen