Klein project van een bestaand (Pools) traject. Voorlopig ga ik mij concentreren op het stuk Zbaszyn - Zbaszynek. Deze plaatsen liggen, zoals de naam al doet vermoeden, dicht bij elkaar, zo'n 5 kilometer ongeveer.
Beide plaatsen hebben een rangeerterrein. Het rangeerterrein in Zbaszyn heeft betere tijden gekend. Het wordt nog maar weinig gebruikt en het is deels vervallen. Zbaszynek daarentegen speelt een internationale rol. De goederentreinen uit West Europa naar Polen, Wit-Rusland en verder komen hier langs en maken gebruik van dit terrein. Dit rangeerterrein heeft ook een heuvel, ook wel hump-yard genoemd. Zie voor meer informatie Wikipedia.
Het project is nog erg pril. Maar hier de eerste screens. Om te beginnen met Zbaszyn:
Bij Zbaszynek ben ik eerst bezig met het passagiersgedeelte. Daarna komt het rangeerterrein ernaast.
Een screen tussen beide plaatsen:
Als dit project af is, dan denk ik erover na om het als een module uit te brengen. Mits daar natuurlijk vraag naar is. Misschien bouw ik daarna verder in westelijke (Rzepin, Berlijn) of oostelijke (Poznan) richting verder.
Op dit moment heeft Zbaszynek mijn grootste aandacht. De sporen rondom het station zijn klaar. Het emplacement is echter een gebed zonder eind. De google earth foto's zijn niet zo heel scherp, dus het is soms moeilijk te bepalen hoe de sporen echt liggen. Heel veel foto's gekeken en uiteindelijk ben ik nu een heel eind. Zbaszynek heeft ook een mogelijkheid om wagons te heuvelen. Zie hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Heuvelen. Na steeds weer toevoegen en weghalen van sporen is dit het resultaat tot nu toe:
Sporen naar een werkplaats
En tot slot zijn nu ook de sporen richting het station compleet. Gezien uit westelijke richting (Als je uit Duitsland komt).
Over een tijdje weer screens, maar dan met scenery.
Emplacement van Zbaszynek krijgt vorm. Het noord(oostelijke) deel (richting Zbaszyn / Poznan) is af. Daar ga ik op korte termijn beginnen met bovenleiding en scenery.
Links het station, midden een werkplaats en rechts + achterin emplacement
Bvl plaatsen is opzich best goed te doen,in mijn Nederlandse route heb ik veel emplacementen liggen die allemaal voorzien zijn van bvl van Michael Oosten. Denk hierbij aan afspanningen,verankeringen,overloopdraden (voor wissels/viaducten etc)..
Ik ken het Poolse netwerk verder niet,maar als ik de vorige screenshots van Koos bekijk en de style hoe hij werkt,dan is hij capabel genoeg om dit klusje te klaren.
Fraai werk weer Koos.
@verbo622: Ja de wissels liggen er inderdaad strak bij,daar zijn graden mallen voor beschikbaar,gebruik ik zelf ook namelijk..
Bedankt voor de complimenten. Het is inderdaad een hele klus. Qua Poolse bovenleiding is er veel beschikbaar. De bovenleiding zit wel totaal anders in elkaar in vergelijking met Nederland. Zo hebben zijsporen vaak maar een enkele draad, terwijl in Nederland deze sporen een dubbel draad hebben. Ik bedoel hiermee de draden die in contact staan met de pantografen. Verder zijn er verschillende typen bovenleiding. Namelijk een type tot 120 km/h en een type voor 120 - 200 km/h. Bovenleiding voor trajecten waar 200 km/h gereden wordt, hebben extra draden die bovenlangs lopen.
Qua wissels maak ik inderdaad gebruik van (Poolse) graadmallen. Mag ik trouwens vragen welke jij gebruikt, Gil?
De Poolse wissels zijn bijna hetzelfde als in Nederland. In Polen worden de volgende wissels veel gebruikt: 1:9 max. 40 km/h. Er zijn verschillende gradiƫnten beschikbaar. 1:12 max. 60 km/h 1:18,5 max. 100 km/h
Dit zijn de voornaamste typen. Er zijn nog wel andere typen maar dat hangt van de situatie, ondergrond en beschikbaar ruimte af (maatwerk). Op sommige trajecten liggen meegebogen wissels. Dit heeft echter, net zoals in Nederland, niet de voorkeur.
Tegenwoordig worden sporadisch wissels aangeleg die in afbuigende stand met 130 km/h bereden kunnen worden. Wel minder dan in Nederland.
Het Nederlandse spoor is hedendaags en stuk saaier dan voorheen. Er worden veel wissels gesaneerd en sporen verwijderd. In Polen is daar geen sprake van. Als er trajecten worden vernieuwd, dan worden deze standaard geschikt gemaakt voor 160 km/h. Wissels worden dan vernieuwd of verplaatst, maar niet gesaneerd. Goederentreinen hebben dus alle ruimte en er is geen overbelasting van de sporen zoals in Nederland wel het geval.
Groetjes,
Koos
Laatst bijgewerkt door Koos op 01 nov 2016 19:49, in totaal 2 keer bewerkt.
Trainz Versie: TANE
Hallo
Aardig wat rij mogelijkheden. Ziet er goed uit.
Ikzelf had een tijd terug een wissel straat mal gemaakt. Zie mijn site. De yardtool V2 heeft alle hoeken + 3 spoor afstanden. Voor het miniworld project heb ik ook een mal gemaakt voor de modelspoor wissels 15 graden..... Deze is nog niet te downloaden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen