Ik was skin aan 't maken voor een Arriva GTW met geheel rode dakpanelen. Daarbij werd iedere keer het dak ook rood. Dus de kleur van het dak van de cabine had te maken met de kleur van de zijpanelen. Toen ik dat eenmaal wist ben ik deeltje voor deeltje in gaan kleuren, net zolang tot ik de goede coördinaten gevonden had. Ik heb nog nooit zo vaak "Open voor edit" en "commit" gebruikt.
Trucje voor een geheel witte voorkant. (zie screenshots)
Dit kan doormiddel van twee kleine witte vlakjes op twee van de linker dakpanelen te plakken. Deze twee vlakjes zorgen voor de kleur van de cabine. Waarom die vlakjes dáár trouwens helemaal zitten, dat weet alleen degene die de oorspronkelijke mesh gemaakt heeft. Het enige nadeel is, dat je twee witte punten op je linker dakpaneel moet tolereren. Echter, dat weegt niet op tegen een geheel blauw of rood dak. Je kan de twee punten op de screenshots zien zitten. Net of heeft er een vogeltje op 't dak gescheten. Je kan het ietsje naar beneden uitsmeren voor een realistisch effect.
OK, WAT TE DOEN:
Coördinaten witte punten zitten op de textures van treindeel A en B, de eindwagens dus.
LET OP, dit zijn coördinaten voor een texture van 2048 x 1024 pixels.
Eerste witte vlakje: (voor de delen links en rechts grenzend aan 't dak) 1e pixel: x643-y19 vlakje is 6 breed x 4 hoog. (kleiner geeft een kleurverloop)
Tweede witte vlakje: (alleen voor 't dak) 1e pixel: x919-y30 vlakje is 4 breed x 4 hoog. (kleiner geeft een kleurverloop)
Maak deze wit voor een compleet witte neus.
Maak de vlakjes RONDOM groter om LOD problemen te voorkomen. Hoe groter de witte vlakjes des te minder de verkleuringen bij veraf camerabeelden. Te groot is ook niet mooi, dus heeeeel in de verte is af en toe een verkleuring zichtbaar. Maar dan is het inmiddels wel een heeeel klein treintje.
Voor een zo goed als probleemvrije witte neus:
coördinaten:
Eerste vlak Eerste pixel: x641-y17 Grootte is 7 breed x 6 hoog.
Tweede vlak Eerste pixel: x916-y27 Grootte is 8 breed x 8 hoog.
Eerste pixel zit altijd links/boven.
Nog een leuke bijkomstigheid: Gebruik je 2 verschillende kleuren in één vlakje dan resulteert dat in een kleurverloop zoals sommige gtw's dat hebben. Bijvoorbeeld een kleurverloop van een blauw dak naar witte voorkant.
Ben ik de enige die op de Arriva GTW de stickers van 'Spurt' en het logo van Arriva mist? Zo nee, is die zoals op de laatste screens van BCTrainz te zien te downloaden?
Maar zoals je inmiddels weet, ik knutsel alleen in T:ANE en heb geen andere vroegere versies van Trainz meer om daarin te testen of alles naar behoren werkt.
Daarbij pas ik hier en daar ook wel eens wat meer aan, dat dan misschien voor een ander weer onwenselijk is. De spiegels zijn bij alle versies af en mijn skins zijn meestal qua pixels twee keer zo groot als de originelen.
De daken van cabines zijn alleen maar goed te krijgen door plaatselijk een paar pixels op de dakpanelen te veranderen, wat op zich een heel puzzelwerk was. De LOD moest worden aangepast i.v.m. de manier van mapping. Als je de LOD niet aanpast dan heeft het dak op wat afstand weer de verkeerde kleur.
Dus even mijn zelfgemaakte/aangepaste velletjes op een bestaande GTW plakken gaat helaas niet zo makkelijk, tenzij je de rest van de aanpassingen ook doorvoert. Steven heeft zelfs een compleet nieuw motorgedeelte gemaakt, omdat ik anders de Valleilijn GTW niet klaar zou kunnen krijgen. Als je dat C deel niet hebt, heb je ook niks aan de skin.
Maar gelukkig heeft Walter jouw rode Arriva GTW in Trainz2010 aan de gang gekregen en rijdt die reeds tussen Leeuwarden en Harlingen heen en weer.
Zeker weten Richard! Ik rijd nog steeds met veel plezier met je skin over de route
En natuurlijk dank naar Walter voor het werkend maken in Trainz 2010! Wat betreft de kwaliteit, die ligt naar mijn mening hoger dan het orgineel. Betere kleur rood en uiteraard de logo's.
Ik moet weer door want m'n passagiers staan op me te wachten Fijne avond.
Hahaha die Richard, je geeft hem een suggestie en hij heeft het intussen alweer voor elkaar Ziet er erg herkenbaar uit weer. Treinstel 303 is het. Klein puntje van detail: De Duitse vlag hoort op het GTW-A rijtuig en de Nederlandse op de GTW-B, maar daar gaan we lekker niet moeilijk om doen hoor
Ik heb nog een klein probleempje trouwens; Als ik de GTW in Trainz gebruik dan kan ik de bestemming niet zien die ik heb ingesteld, behalve als ik een heel klein stukje door het raam ga vanaf buiten, als je snapt wat ik bedoel. Moet ik iets in de instellingen veranderen ofzo? Ik zie het dus niet als ik de trein van buiten bekijk, tenzij ik heel erg dicht in ga zoomen op de cabine totdat ik net door het raam heen ben, dan zie ik hem wel. Ik heb het destination script gewoon.
Trainz Versie: TANE
Ik had al zoiets van uh, er mankeert wat aan.
Maar als je gaat zoeken naar foto's van deze trein dan kom je nogal wat verschillende uitvoeringen tegen. Bijvoorbeeld dat er op zowel A als B links een Nederlandse vlag zit en rechts een Duitse. En zo zijn er nog wel meer verschillen.
Het nummer kan 301, 302 of 303 zijn. In dit geval 302. A = 95 84 50 11 302 1 NL-AN D = 95 84 50 15 302 7 NL-AN C = 95 84 50 10 302 2 NL-AN B = 95 84 50 12 302 0 NL-AN
95 = diesel motor cars 84 = NL Netherlands 50 = second class 10 t/m 15 = 120 km/u, steam heater 302 = treinstelnummer laatste nummer: geen idee
Ik zal de vlaggen wel even omdraaien, tenslotte moet het wel een béétje volgens 't boekje. Kan lang niet altijd, omdat je afhankelijk bent van de texture mapping. De vlagkleuren zitten zelfs aan de binnenkant.
Op de ramen van de deuren horen pictogrammen. Onmogelijk om dat voor elkaar te krijgen met deze mesh. Al maak je de textures nog zo mooi mooi strak, het resultaat blijft een kartelrand.
Wat die bestemmingen betreft, dat werkt bij mij ook niet.
Hmmm, ik heb net nog wat foto's BETER bekeken en daaruit blijkt dat de 302 (bestemming Leeuwarden) twee verschillende vlaggen op A en B heeft. Dus ga ik deze uitvoering ook zo maken.
Ik plak hieronder zo meteen nog wel even de foto's.
Laatst bijgewerkt door BCTrainz op 20 feb 2017 19:03, in totaal 1 keer bewerkt.
Trainz Versie: TANE
Nou, dat gaat dus ook niet door. De stuurstand heeft een texture voor maar één kant welke wordt gespiegeld naar de andere kant. Al zoveel stuurstandjes gedaan en nóg vergeten hoe 't ook alweer zat.
Dus links en rechts MOET in dit geval hetzelfde zijn. Jammer jammer jammer, vette ellende.
Dan wordt 't maar een 303, want die heeft op de foto's wél links en rechts dezelfde kleuren. Resultaat een Duitse A en een Nederlandse B. Dank voor 't meekijken Remco.
Aha, dat is voor mij ook nieuw, dat er links en rechts een andere vlag zit. Vraag me dan toch wel af waarom ze dat bij het ene stel wel hebben gedaan en bij het andere stel weer niet. Maarja, zullen we niet achter komen denk ik.
En tsja, we moeten het doen met wat Trainz toelaat. Je bent in ieder geval lekker bezig
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen