Nu de nieuwbouw weer toeneemt op Trainzonline oa. door Olaf en GM, en de wensenlijst door iedereen ook kenbaar wordt gemaakt (SGM en 1600 nieuwbouw) wil ik graag mijn wens onder de aandacht brengen.
Allereerst ben ik helemaal opgetogen over de wederopstand van de Trainz-community hier. Echt geweldig dat er weer leven in de brouwerij is, wat ook mij weer enthousiasme en motivatie geeft om aan de slag te gaan. Weliswaar nog niet in het creëren van nieuwe content, maar wel bouwen en rijden in TRS2019.
Nu Olaf lekker bezig is met de 16/17/1800 mesh en GM de SGM, en samen met Remco een geweldige cabine aan het maken is komen er natuurlijk ook ideeën naar boven voor toevoegingen die de treinen echt naar een hoger plan (kunnen) tillen en ze bijna vergelijkbaar maken met bijvoorbeeld de treinen in TS2020 van Christrains. Al zal TRS minder mogelijkheden bieden.
Als voorbeeld de extra geluiden in de cabine van de SGM en het verzoek van AO om 'iets' te doen met de ATB. Voor het topic over de 16/17/1800 loc is de wens uitgesproken om de koppelingen en remslangen animeerbaar te maken. Super!
Maar dit geeft een probleem: volgens mij (correct me if I'm wrong) kunnen per asset maar 1 script gebruikt worden. Ik heb bijvoorbeeld een soundscript toegepast in mijn versie van de 1600 locs, die dingen toevoegt zoals een compressor, remgeluiden etc. Ook de cabine gebruikt een script waar de ATB in te horen is (of dat in TRS2019 werkt weet ik zo nu even niet). Maar volgens mij is het dan niet mogelijk om de gescripte koppelingen te gebruiken...
Mijn wens is daarom een soort universeel script (per type trein: locomotief, treinstel,...) te hebben waar al die dingen in zijn meegenomen zoals de koppelingen, geluiden, ATB, dodeman (en mogelijk nog meer, aan te vullen door jullie), scripts die door custom geluiden ook zijn aan te passen zodat het past bij het model.
Naast een script zouden we bijvoorbeeld ook 'afspraken' kunnen maken over bepaalde toevoegingen aan content zoals: LLCR, outside viewpunten, bogeysounds (bijv. de standaardsounds die al in TRS zitten) en zo.
Wat hiervan de kracht is (mijn visie) is dat de modellen echt van een hogere kwaliteit worden doordat de standaard hoger wordt! Voordeel is ook dat niet iedereen opnieuw het wiel hoeft uit te vinden en veel tijd en energie moet steken in het maken van scripts, of het maar achterwege laat zodat model minder functioneel en dus aantrekkelijk is....
Maar ja, dan het volgende: wie gaat zich dan bemoeien met die scripts? Helaas ben ik niet degene die dit kan, heb er totaal geen kaas van gegeten, en dat vind ik heel erg jammer. Natuurlijk is het wel te leren, en ik wil me er wel voor inzetten!
Al die wensen die zijn geopperd zijn al eens gerealiseerd in een aantal verschillende scripts. Is het dan mogelijk om dit dan te combineren zodat er een superscript komt? Dat zou mooi zijn! (zouden de bedenkers van de scripts het erg vinden dat het wordt gecombineerd?)
Ter aanvulling: iedereen mag deze punten dus ook aanvullen; mij schoot het volgende nog te binnen: -rangeersein -het in en uit kunnen schakelen van een trein/loc; zodanig dat hij meegenomen kan worden in opzending (dus niet functioneel) -.... -....
Bij deze de allerbeste wensen voor 2020 aan iedereen en laten we er een mooi Trainz jaar van maken!
Goed idee Fokke, zit al tijdje met de gedachte om een start tutorial te schrijven, zodat er meer mensen iets scripten. Zelf leer ik weer bij, bij ieder stukje script wat ik schrijf. Zowiezo altijd al een eigenwijze autodidact geweest. een eenheids script zal lastig worden. maar bouwblokken voor scripts wellicht wel. Dan de factor tijd…. Maar als mensen iets willen ondernemen, graag, zal helpen waar ik kan.
Ik ben pas een jaar of twee geleden begonnen met het verdiepen in scripten. Mijn kennis beperkt zich nu tot het zichtbaar en onzichtbaar maken van meshes bij bepaalde voorwaarden of via html knoppen in de properties van een object.
Wat ik zelf vooral doe is afkijken. Ik zoek scripts van dingen waarin iets zit wat ik zelf ook wil en kopieer dat of probeer het aan te passen naar wat ik zelf nodig heb, met veel trial en error.
Nu ben ik het met GM eens, één script is niet handig. Als je een functionaliteit niet gebruikt en die meshes zijn bijvoorbeeld niet aanwezig dan zal Trainz een error geven. Dus handiger is dat we met zijn alle kennis delen en eventueel blokken creëeren die iedereen zou kunnen gebruiken.
Het zou zoals je zegt echt een hele stap voorwaarts zijn als dit te realiseren is. Vooral ATB staat al lang op mijn wensenlijstje. Daarnaast het kunnen openen van de deuren vanuit de cabine, dus zonder dat je via opdrachten de deuren hoeft te openen. Dodeman is wellicht een leuke toevoeging.
Net als Fokke wil ik me er wel voor inzetten om het te leren. Ik heb al eens wat omgeprutst met de scrips van de TBP schermen van gm, zoals ik heb laten zien een tijdje terug. Dat vond ik leuk om uit te proberen, dus een klein begin is er.
Ik hoop dat we er met z’n allen wat van kunnen maken.
Ik zelf en Rutger werken daadwerkelijk met treinen, Rutger bij de museumstoomstram, ik zelf bij verschillende Stichtingen zoals Stichting Hondekop en daarnaast werk ik nu in de reparatie van goederenwagons. Soms vragen we om realisme die mijns inziens helemaal niet realistisch is. Zo ben ik geen voorstander van LLCR, ik zou liever echt machinist spelen in een volledig werkende cabine waarbij je zelf schakelaars van de lampen bediend, daarmee is meteen je rangeersein opgelost. LLCR is meer alsof je in digitale modelbaan hebt, eigenlijk prima voor AI treinen, maar voor als je zelf rijdt eigenlijk niet realistisch. Dat zelfde is met de deuren. In het echt geeft de machinist (in moderne treinen) links of rechts van de trein vrij en openen de passagiers zelf de deuren van de trein en de conducteur doet ze centraal sluiten. Het hoeft dus ook niet zo te zijn dat alle deuren openen aan het perron zoals nu het geval in Trainz (mits geanimeerde deuren). Nu snap ik dat dit ingame niet te realiseren is, maar in een echte cabine van een trein zit dus ook geen knop voor deuren open of dicht. Helemaal lastig zijn oude treinen, met handmatige deuren, doen we animeren maar eigenlijk heb je daar een passagier voor nodig.
Niet om kritisch te zijn, maar ik vraag me af hoever je moet gaan met scripten om 'realisme' te verkrijgen die in het echt eigenlijk ook handbediend en niet geautomatiseerd is.
Mijn wens is vooral dat we realistische cabines krijgen, zoals GM super bezig is met de SGM. ATB zou gaaf zijn. Met triggers zou het paneel werkend moeten kunnen worden, juiste lamp aan bij een snelheids beperking en er zijn scripts die je uit de sessie gooien als je boven de maximum baanvak snelheid rijdt, het lijkt mij dan ook mogelijk om dat om te bouwen een trein in de snelremming te gooien bij het overschrijden van de max snelheid, maar goed dat zijn maar wat hersenspinsels, mijn kennis gaat ook nog lang niet zover.
Zo ben ik geen voorstander van LLCR, ik zou liever echt machinist spelen in een volledig werkende cabine waarbij je zelf schakelaars van de lampen bediend, daarmee is meteen je rangeersein opgelost. LLCR is meer alsof je in digitale modelbaan hebt, eigenlijk prima voor AI treinen, maar voor als je zelf rijdt eigenlijk niet realistisch. Dat zelfde is met de deuren. In het echt geeft de machinist (in moderne treinen) links of rechts van de trein vrij en openen de passagiers zelf de deuren van de trein en de conducteur doet ze centraal sluiten. Het hoeft dus ook niet zo te zijn dat alle deuren openen aan het perron zoals nu het geval in Trainz (mits geanimeerde deuren). Nu snap ik dat dit ingame niet te realiseren is, maar in een echte cabine van een trein zit dus ook geen knop voor deuren open of dicht. Helemaal lastig zijn oude treinen, met handmatige deuren, doen we animeren maar eigenlijk heb je daar een passagier voor nodig.
Niet om kritisch te zijn, maar ik vraag me af hoever je moet gaan met scripten om 'realisme' te verkrijgen die in het echt eigenlijk ook handbediend en niet geautomatiseerd is.
Mijn wens is vooral dat we realistische cabines krijgen, zoals GM super bezig is met de SGM. ATB zou gaaf zijn. Met triggers zou het paneel werkend moeten kunnen worden, juiste lamp aan bij een snelheids beperking en er zijn scripts die je uit de sessie gooien als je boven de maximum baanvak snelheid rijdt, het lijkt mij dan ook mogelijk om dat om te bouwen een trein in de snelremming te gooien bij het overschrijden van de max snelheid, maar goed dat zijn maar wat hersenspinsels, mijn kennis gaat ook nog lang niet zover.
Ik vind dit een interessante discussie
Groeten Edwin.
Dank je wel Edwin, heel leuk dit!
Dit is precies ook mijn gedachtegang, hoever moet/kun je gaan. Ik denk dat alles wel valt te scripten (haha, ironisch lachje). Maar de vraag is hoe dat toe te passen. Zoals de LLCR: is natuurlijk voor een AI trein super, altijd de goede verlichting aan. Maar als je de trein zelf bediend niet, dat moet dan met de knoppen ingesteld worden, en dus ook het rangeersein of zelfs gevarensein. De LLCR zou dan ook uitgeschakeld moeten kunnen worden, net als meerder automatische dingen in TRS.
gm99999 schreef:
Goed idee Fokke, zit al tijdje met de gedachte om een start tutorial te schrijven, zodat er meer mensen iets scripten. Zelf leer ik weer bij, bij ieder stukje script wat ik schrijf. Zowiezo altijd al een eigenwijze autodidact geweest. een eenheids script zal lastig worden. maar bouwblokken voor scripts wellicht wel. Dan de factor tijd…. Maar als mensen iets willen ondernemen, graag, zal helpen waar ik kan.
Dat is ook een goed idee; bouwblokken die onafhankelijk toegepast kunnen worden! Dat is dus eigenlijk ook wat ik bedoel, universele scripts die samengevoegd kunnen worden en minimale aanpassingen nodig hebben om te kunnen laten werken voor een model.
Fijn dat mijn idee zo opgevat wordt! Ik denk dat we dan al een hele grote stap voorwaarts zetten als we dit gezamenlijk met input van iedereen op kunnen zetten! Factor tijd is wel een dingetje... Maar het hoeft niet allemaal tegelijk gerealiseerd te worden toch? Ik zou dit graag willen leren, en op die manier mijn steentje kunnen bijdragen.
L.L.C.R. is ontstaan omdat Auran het niet voorelkaar kreeg ditchlights te laten werken, vandaar ook mijn verzoek aan N3V om dit na 18 jaar eindelijk eens te fixen. Didoz(ibertrainz) heeft dat keurig opgelost. Totdat er een ingebouwde oplossing is, blijf ik dat gebruiken. Daarnaast is het voor speciale gevallen mogelijk, lampen via script/corona's te laten werken.
/quote maar in een echte cabine van een trein zit dus ook geen knop voor deuren open of dicht. /endquote Onjuist, misschien niet in een museum trein, maar de SGMm heeft dat wel degelijk, vandaar dat ik het ook werkend heb gemaakt. Denk de meeste moderne treinen kunnen zowel de machinist als een conducteur de deuren openen en vooral(erg belangrijk) sluiten. en dat op meerdere plaatsen in de gehele trein.
Alles is mogelijk met scripten maar niet door 1 persoon, die ook een leven naast trainz heeft (gelukkig) De verzoekje die ik langs zie komen, ontbreken heldere omschrijving van wat er exact gewenst is. Slecht voorbeeld: Ik wil ATB ! Goed voorbeeld: een link naar een pagina waar het systeem in detail wordt uitgelegd, een link naar een treintje waar het in zit en werkt. (niet zijnde payware of treinen die zogenaamd bestaan maar niet meer te downloaden zijn en hangen in vrienden groepjes)
L.L.C.R. is ontstaan omdat Auran het niet voorelkaar kreeg ditchlights te laten werken, vandaar ook mijn verzoek aan N3V om dit na 18 jaar eindelijk eens te fixen.
ditchlights werken standaard in TRS2019 en TANE LLCR is echt overbodig en ik vind het zelf irritant omdat wanneer een trein stopt ergens op een station de front en sluitseinen doven.
De reden waarom ik me ooit het opgeofferd iets mooist te maken van trainz in Nederland is dat ik door samen werken de hobby ver over een ander level wilden halen Daarom juich ik het plan toe
Goed voorbeeld: een link naar een pagina waar het systeem in detail wordt uitgelegd, een link naar een treintje waar het in zit en werkt. (niet zijnde payware of treinen die zogenaamd bestaan maar niet meer te downloaden zijn en hangen in vrienden groepjes)
Volgens mij heeft de cabine van de 16/17/1800 serie (http://link.trainzonline.nl/dl/532) een versimpelde ATB erin. Deze geeft een belletje met bijbehorende ATB-code (40/60/80/130/140) wanneer een snelheidsbord gepasseerd is (werkt niet bij seinopdrachten). Echter geeft de ATB in het echt al een opdracht tot remmen (belletje dus) bij het passeren van het snelheidsverminderingsbord of geel sein, optioneel met cijfer. Na de afremopdracht heeft de mcn in praktijk nog 2 seconden de tijd om aan het remcriterium te voldoen. Anders volgt snelremming.
Wanneer de snelheid van de ATB-code +5 km/h wordt bereikt (je kunt 5km/h te hard rijden voordat ATB ingrijpt), klinkt er 3x een belletje, wat inhoudt dat de machinist mag stoppen met remmen. Voor de geluiden van de ATB is dit een duidelijke video: https://www.youtube.com/watch?v=34hcNAaNENs Daarnaast is het kanaal van Train Driver's POV een aanrader als je wilt zien hoe de ATB in praktijk werkt en wat er de machinist ermee doet. Met name de oudere video's van 2018 en eerder, waarin de mcn zijn handelingen ook te zien zijn (https://www.youtube.com/channel/UCOb1NsCFMQtk01tGQ96cPzQ/featured)
Ik denk dat het met deze info en linkjes al erg duidelijk moet worden. Ik ken de werking van het systeem goed, dus vragen kan altijd
GM, staat me bij dat SGM is ingericht in voor eenmansbediening zonder conducteur. Een aantal Plan V hebben dit later gekregen door een sleutelkastje in de cabine te plaatsen.
Wat ik wil zeggen is dat bijvoorbeeld een stoomloc geen knopje heeft voor de deuren te openen, terwijl er wel rijtuigen achter kunnen hangen waarvan de deuren open kunnen.
Het geld gewoon niet voor elke trein. Zoals de Hondekoppen in een andere trainsim, waar achterop het paneel van de cabine ook knopjes voor de deuren zitten die er in werkelijkheid nooit hebben gezeten. Je mag me perfectionist noemen, maar ik zou geen fictieve knopjes willen, zeg maar.
Geregistreerd: 18 mei 2019 19:56 Berichten: 199 Woonplaats: "De Verblijfhoek"
Trainz Versie: TRS 2019
Beste GM .. als je goed gelezen had wat ik had geschreven .. stond daar in ieder geval niet: IK WIL ATB! .. er stond zoiets als: "ik mis alleen de ATB bel .." volgens mij zijn dat 2 verschillende betekenissen. Ik zou nooit van een bouwer eisen dat hij/zij iets toegevoegd omdat ik het gemis heb .. wat eigenlijk compliment is gezien het realisme gehalte dan .. (ik nam tenminste aan dat je mij bedoelde met het geschreeuw.
Anyway mijn opmerking kwam na het bekijken van het filmpje .. waarin ik zie dat bijna praktisch de hele stuurtafel interactief is en automatisch het gevoel kreeg, wat zo ingebakken zit, dat de bel mist (lol ..niet in de zin van te laat reageren maar als niet aanwezig zijn .. ghehe)
Ik denk dat over het algemeen elektrische en dieseltreinen het beste te animeren/scripten zijn qua cabine. Zo heb ik zelf een cab gemaakt voor een Sik (nog niet af) waar de bewegingen redelijk overeen komen met de reactie van de locomotor zelf. Ik heb ook de 7742 al een deels werkende cab gegeven. Met mijn eigen ervaring op de voetplaat schiet trainz daarin toch te kort. Om de regelateur daadwerkelijk open te zetten heb je een aanzet stuk voordat echt de klep open gaat. In trainz is dit vs. de werkelijkheid al wanneer die eigenlijk nog dicht is... Daarnaast gaat trainz geloof ik uit van de werking van een 5-standen remkraan, wat over de wereld het meest is toegepast in de stoomtijd, maar de Duitsers en wij rijden toch echt met een 6-standen remkraan (met voorbereidende remstand). Dit soort remkranen zaten ook op de NS 1200 en een aantal diesellocomotieven.
Het wordt dus nog een klus om alles correct te krijgen, maar misschien moeten we inderdaad eerst beginnen met bijv. ATB. Dit is breed toe te passen en zorgt sneller voor meer realisme in de game.
Edwin en ik kunnen dan verder kijken naar het geen waar we al mee bezig zijn: realistische koppelingen. Naar keuze slangen voor lucht, verwarming en elektriciteit koppelen en wanneer nodig de vouwbalgen/overloopplaten naar beneden laten. Als we daarna iets voor het oudere materieel kunnen vinden voor rangeer seinen (mesh van de lamp omzetten) en wel of niet voeren van het A sein op stoomlocomotieven, hoef ik niet meer 4 tot 6 lampen op een locomotief uit te voeren Standaard inventaris was 3, wat de stoker moest omzetten (15 kg per stuk).
Rutger, eigenlijk alles wat in Trainz voorgebakken is kun je "overrulen" en vervangen door een eigen script deel. wel arbeids intensief uitteraard. Trainz is niets anders dan een opeenstapeling van scripts, dat is al sinds het begin, alleen de verpakking verandert steeds als ik iets moet scripten of helpen ermee, laat het weten.
Rutger, eigenlijk alles wat in Trainz voorgebakken is kun je "overrulen" en vervangen door een eigen script deel. wel arbeids intensief uitteraard. Trainz is niets anders dan een opeenstapeling van scripts, dat is al sinds het begin, alleen de verpakking verandert steeds als ik iets moet scripten of helpen ermee, laat het weten.
Haha, tijd voor een stoom-cursus "stoom", maar ik ben nog even wat muren aan het witten
En is het mooi wit geworden? Heb in Januari al gevraagd om rechten in het tutorial deel van forum te posten…. maar helaas. Wil best een script tutorial opzetten in leesbaar nederlands, ook al ben ik nog lerende.
En is het mooi wit geworden? Heb in Januari al gevraagd om rechten in het tutorial deel van forum te posten…. maar helaas. Wil best een script tutorial opzetten in leesbaar nederlands, ook al ben ik nog lerende.
Haha zeker, binnenkort weer de trainz draad oppakken!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen