Ik wilde graag weten hoe ik kan voorkomen dat mijn goederentreinen harder gaan dan een bepaalde snelheid. Voor bepaalde goederentreinen is de snelheid bijvoorbeeld 100, terwijl de baanvak snelheid 140 is. Hoe kan ik dan zorgen dat de goederentrein gewoon 100 rijdt, en niet 140?
Trainz Versie: 2009
Hallo Koos
Wat je ook kan doen,zonder dat je andere dingen moet toevoegen is Invisible Speed-Signal v2 (TRS2004 SP2). Je stelt de goederen treinen (speed limit 3) op bv 100 km of minder, en dan zal jouw trein niet harder dan dat rijden. Dat geld ook voor de Ic treinen ( speed limit 1 en de stoptreinen speed limit 2 ) Je zet de Invisible Speed-Signal iets verder (100 meter) dan de snelheid begint. Gr Sam
Dat is wel een leuke tip, maar volgens mij rijdt dan de trein nooit harder dan 100 km/uur, ook als dat wel gewenst is. Ik gebruik dan liever de methode van Sam. Daar kun je per machinist de snelheid mee instellen, niet per trein. Wat ik er wel bij wil vertellen dat vanaf 2010 (ik meende met een SP geïnstalleerd) het uitlijnen van de snelheid met de snelheidsborden heel secuur moet worden gedaan anders overruled het snelheidsbord het invisable speedsign. Ik heb dat opgelost door de snelheidsverwijzing in de config van de snelheidsborden te verwijderen en dus van de borden gewoon een normaal trackside object te maken. Zo blijft de snelheid die aangegeven wordt door het invisable speedsign gewoon gehandhaafd. Het werkt echt heel mooi zo en je trein houdt zich aan de 'opdracht'. Het wordt weer vervelend als je als Railion-machinist moet invallen bij NS-highspeed...
De manier van Mats lijkt me toch echt de meest realistische, bepaalde goederen wagons hebben nou eenmaal een Vmax. Configjes veranderen is geen probleem voor de doorgewinterde Trainzer, maar het wordt zo'n gedoe met invisble speedsigns, etc.
Maar goed, er zijn dus meerdere wegen die naar Rome leiden
Die config veranderen werkt prima. Ik verander immers alleen de config van de wagons. Zodra de wagons dus losgekoppeld zijn kan de locomotief weer harder. Afhankelijk van het soort goederenwagon kan ik de maximale snelheid instellen. Goederenwagons hebben immers verschillende maximaal toegestane snelheden. Bepaalde wagons mogen maximaal 80, andere weer 100 of 120 km/u.
Bedankt Mats & Jeroen!
@ Fokke: Hoe kan ik zorgen dat de snelheidbordjes enkel als trackside object worden gebruikt, zonder snelheidsverwijzing? Want het is mij inderdaad opgevallen dat de invisible speedsignalen overruled worden.
Dat zijn leuke oplossingen , maar om van alle goederen wagons de config aan te passen ??? Heb je even tijd ? Teminste ligt eraan welke wagons je het meest gebruikt misschien... En of hoeveel je er hebt... dan kost het wel ff tijd om alles bij te werken in de config .
Realistisch of niet , ik gebruik denk ik liever de optie van Fokke ... het gaat erom dat de trein zich aan de snelheid houd die aangegeven staat of in dit geval dat de goederentrein 80 a 90 km gaat rijden ipv 100 of hoger..
Wat je dan misschien wel weer hebt is dat de lok losgekoppelt , ook maar 80 a 90 km gaat . Dat weet ik dus niet , heb mij er nog niet echt mee bezig gehouden.
Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen keuze erin , wat voor hem of haar het beste werkt.
Als je loskoppelt gaat de loc weer zijn normale snelheid. Je veranderd immers alleen de config van de goederenwagons. Goederentreinen rijden overigens verschillende snelheden. Bepaalde wagons mogen 80, andere weer 100 of 120.
Dus bij mij gaat de ene goederentrein sneller dan de ander, net als in het echt dus.
Mats, ik had niet gelezen dat het aan de config van de goederenwagon moest worden toegevoegd, ik ging ervan uit dat het aan de config van de locomotief toegevoegd worden... Dan is dat ook een hele goede optie, alleen zoals Gert dat ook aangeeft, je hebt dan nog wat werk te verzetten.... Met mijn methode kun je wat flexibeler verschillende baanvaksnelheden ingeven.
De config van die bordjes aanpassen is heel simpel, je maakt er eerst als het ware voor jezelf een kopie ervan. Ik kies er altijd voor het origineel te behouden, want ook die kun je nog eens nodig hebben. Als ik dan de borden van GJVH neem, dan staat er in de config dit lijntje:
"speedlimit 22.22"
Deze moet je verwijderen, en ook deze lijn:
"kind "mospeedboard""
moet aangepast worden in deze:
"kind "scenery""
en dan ben je al een heel eind op weg.
Als je dan vervolgens ook je eigen KUIDnummer toevoegt heb je een (deels) eigengemaakt niet functioneel snelheidsbord.
Maar je kan natuurlijk ook de nieuwere serie snelheidsborden downloaden, met foto-texture en op ware grootte! (klik op het plaatje voor download)
Daar kan je eventueel ook een kopie van maken en aanpassen, zoals door FokkeB omschreven.
***** EINDE RECLAME *****
Let wel op, als je met invisible speedsigns gaat werken, zet deze dan nooit dichter bij elkaar dan de lengte van je langste trein! In Trainz werken AI-treinen zo:
Als het een speedsign tegenkomt met een snelheid die lager is dan de huidige snelheidslimiet, gaat het direct de snelheid aanpassen wanneer de voorzijde van de trein het bord passeert.
Wanneer de snelheid van het bord hoger is, gaat de trein pas de snelheid aanpassen wanneer de laatste wagon het bord passeert.
Je kan wel raden dat het gaat spoken wanneer speedsigns met verschillende waardes te dicht bij elkaar staan!
Bijv. eerst een bord 60 (trein remt gelijk af bij voorkant trein), dan kort erop een bord met 40 (trein remt af tot 40), alleen dan passeert de achterkant van de trein pas het eerste bord (60) en gaat ie weer versnellen naar 60 toe. Het 40 bord wordt vervolgens genegeerd omdat het lager is dan 60 en daar reageert de achterzijde van de trein niet op!
Je hebt helemaal gelijk, die borden van jouw zijn mooier dan die van van GJVH. Het gekke is dat ik die van GJVH nog steeds op Tombroek heb staan... al jaren...
Dan zal de trein in AI-mode als het goed is niet harder rijden dan 100 km/h.
Mazzel Mats
Als je TRS 2009 hebt staat er tussen de treinen een inv train; als je dan deze rule aan het config van deze inv train toevoegd en je koppelt die inv train achter je goederen trein rijdt hij ong. 88 km uitgaande van een loc die 140km/h rijdt. Dan hoef je niet al je wagens te wijzigen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen