Zoals sommigen van jullie misschien in het screenshot topic al hadden gezien, ben ik zo nu en dan bezig met een fictief projectje. Nu ik in totaal bijna zeven stations af heb, wil ik het een en ander laten zien. Als er interesse voor is ben ik ook zeker wel bereid om over niet al te lange tijd een eerste versie te releasen.
De meeste stations heb ik afgeleid of nagebouwd van een bestaand Nederlands station. De meeste namen zijn ook afkomstig van bestaande stations, maar dit heeft geen relatie met het station zelf en omgeving in deze route. Hier een overzicht:
De route begint (of eindigt) bij Groningen Noord, een sprinterstation met twee kopsporen in het midden. IC's rijden door naar het verderop gelegen schaduwstation.
Een kleine 5 minuutjes verder komen we aan op Groningen Europapark, tevens een sprinterstation.
Station Groningen. Een groot station met emplacement, 4 doorgaande sporen en 1 kopspoor. Aan beide kanten van het station komen twee trajecten samen. Echter is in deze versie maar één van de twee trajecten te berijden.
Niet veel verder ligt station Groningen Airport; een sprinterstation dat zoals de naam al verklapt naast het vliegveld ligt. Hier kunnen passagiers overstappen op de pendelbus naar het vliegveld.
Eenmaal Groningen achter zich gelaten komen we langs station Dieren. Eveneens een sprinterstation met één eilandperron. Na dit station splitst het spoor zich op tot drie sporen. Dit loopt door tot het volgende station.
En dat is station Veenendaal. Het één na laatste station voor deze versie.
Kort na Veenendaal passeer je de stroomloze spoorbrug over een klein kanaaltje.
De afslag naar opstelterrein Onnen, daarover straks meer.
We minderen vaart voor de wissel die ons leidt naar de dive-under richting het intercitystation Obdam. De sporen rechtdoor gaan naar een ander schaduwstation.
Het station van Obdam bevat 3 perronsporen, één middenspoor en een klein rangeerspoortje. Hier moet nog veel gebeuren qua scenery en ook moet de waslijn nog worden opgehangen. Dit is voor versie 1 het eindstation.
Wat verder nog mogelijkheden zijn:
Tussen Veenendaal en Obdam ligt een groot emplacement, Onnen. Hier kunnen zowel goederentreinen als reizigerstreinen worden opgesteld en gereinigd. Voor reizigerstreinen kan er zowel intern als extern gereinigd worden:
Wanneer je het emplacement helemaal uit rijdt, bevind zich naast de reguliere spoorlijn een keerspoor om naar een ander gebied van het emplacement te rijden, of om een trein kort op te stellen.
Verder zijn er nog een aantal mogelijkheden om met goederentreinen te rijden. Zoals bijvoorbeeld van of naar Onnen, naar station Groningen, Groningen Airport goederen of het kleine (diesel) emplacement tussen Groningen en station Europapark.
Ik heb veel aandacht besteed aan de details die je op en rond het spoor tegen kan komen. Zo heb ik ook het stuk vanaf Groningen naar Obdam geheel voorzien van de uitgebreide bovenleiding van Michael. Dit voegt naar mijn mening toch wel veel toe met afspanningen en bijvoorbeeld met het verlagen van de kabels bij een viaduct of tunnel.
Dit project was voor mij eigenlijk bedoeld om een beetje te oefenen met verschillende vormen van stations en omgevingen in een route. Nu wil ik het natuurlijk ook graag delen als daar behoefte aan is! Vandaar dat ik dit zo even laat zien.
Ik hoor het wel
Groet, Remco
Laatst bijgewerkt door Remco op 20 jan 2018 23:40, in totaal 1 keer bewerkt.
Trainz Versie: TANE
Hallo
Mooie route. Goed om te zien dat er nog mensen zijn die met trainz bezig zijn. Ik denk dat er wel mensen zijn die de route willen hebben. Ik zelf kom er niet aan toe, te druk met mijn eigen routes.
Hi Olaf, goed om te horen! Ik snap wel dat jij druk genoeg bent met je nieuwe project de komende tijd. Met zn allen maken we op deze manier de Nederlandse trainzwereld weer wat groter in de hoop dat er weer wat meer leven in de brouwerij komt
Bij de 11de screen lopen de draden door het viaduct (verhoog het viaduct,of gebruik F draden van Michael.) Doorgaans zou je HCC wisselmotoren (payware) kunnen gebruiken,en ik zie geen wissel accessoires (puntstuk). Dit bedoel ik als opbouwend kritiek! Qua aankleding van je route heb ik geen aanmerkingen,zeer netjes en creatief bezig geweest!
Bedankt voor je feedback! Het viaduct waar je over spreekt zal ik nog aanpassen. Ik heb een aantal dagen terug bij het maken van de dive-under een beetje uitgevonden hoe ik dat mooi kan doen dus wordt geregeld!
Qua wisselmotoren denk ik dat ik het laat bij de standaard “NS Pointmotor” wisselstellers. Dat is denk ik wel fijn voor degenen die de payware motoren niet bezitten en tevens kan ik ze zo 1 2 3 ook niet vinden op de site van HCC. Voor wisselaccessoires kan ik inderdaad nog wat toevoegen. Ik ken zelf als enige puntstukken in trainz de “turnout frogs left/right” van norfolksouthern37, maar zag op het DLS nog enkele versies. Ik ga even kijken naar de beste versie.
Hallo Remco, Complimenten voor het verzorgde, gedetailleerde project. Ziet er fraai uit. Ikzelf heb ook zo'n project. Fictief. Ik weet dan nooit waar ik heen moet bouwen . Dus ik hou het nog even bij NL (zit bijna in Winterswijk). Maar ik denk wel dat er rijders zijn die op jouw route willen rondcrossen! Plezier met de Hobby. Walter
Leuk om te horen Het is altijd de kunst om de inspiratie te vinden voor het vervolg van een fictieve route. Ik herken het probleem. Meestal ga ik dan wat cabineritjes bekijken waar ik dan iets leuks in tegenkom. Jij ook succes met het tracé richting Winterswijk!
De laatste tijd i.v.m. eindexamens Trainz niet tot nauwelijks aangeraakt. Vandaag toch even een beetje aan het proberen met een soort van HSL, echter maar voor 160 km/h doordat er geen objecten voor ETCS/ERTMS baanbeveiliging voor Trainz zijn. Op deze manier kan ik nog gewoon lichtseinen gebruiken.
Hier een paar plaatjes van de TRAXX met ICRm rijtuigen:
Zoals te zien is moet de boel nog wel aangekleed worden. Dit is meer om te kijken of het leuk is om toe te voegen en ik weet ook nog niet of ik hier verder mee zal gaan.
Goed, tot zo ver eerst weer. Ook komende weken kan ik helaas niet veel van me laten horen zowel in dit topic als die van Leeuwarden - Groningen, even prioriteiten stellen
Tijdje geleden een flinke tegenslag op deze route. Al het werk van meerdere maanden verloren gegaan doordat ik een "automatisch opslaan" versie van de route had verwijderd. Blijkbaar ging toen ook de orginele sessie mee de prullenbak in.
Gelukkig ooit een back-up gemaakt en dus is niet de hele route weg. Station Obdam (nieuwste station), nieuw stuk HSL, wisselgeleiders en wat detail-werk heb ik hierdoor wel opnieuw moeten doen. Lastig om hier de motivatie voor te vinden maar intussen is het meeste hersteld.
Soms moet ik na een tijdje bouwen ook even een stukje rijden, dus hier wat screens:
Een IC Brussel stam met i10 rijtuigen overgebracht van Obdam naar opstelterrein Onnen:
Hierna op het opstelterrein nog even een DD-AR omgereden voor een ritje wasstraat:
Verder nog een stukje gebouwd na Obdam, met B4 bovenleiding
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen