Nu we al een aantal jaren onderweg zijn om de hobbyisten een platform te bieden waarop men ervaring en elkaars creaties te laten zien is bij mij de motivatie om dit platform (website, forum & download sectie) verder te voor te zetten met mijn medewerking tot het absolute nulpunt gedaald. Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe nu verder, het ,meest makkelijke zou zijn om TrainzOnline op zwart te zetten echter vind ik dit zonde. Omdat wij (Thomas en Jeroen) dit alles beheren en jarenlang achter de schermen draaiende houden zullen wij altijd dit beheren zolang TrainzOnline Bestaat. Omdat mijn leven en ook dat van Thomas dusdanig is veranderd denk ik ook niet dat er binnenkort iets gaat kriebelen waardoor TrainzOnline van onze kant input krijgt. Er zijn diverse oorzaken waardoor ook de populatie gebruikers (lees bezoekers) terug is gelopen veel mensen zijn overgestapt op een andere Rail Simulator en hebben daar hun heil gevonden. Daar wil ik het niet over hebben. De vraag is simpel; hoe zouden jullie graag TrainzOnline in de toekomst willen zien? Om jullie te helpen, kun je misschien denken aan de volgende criteria: • Is er iets wat jullie missen? Zo ja, hoe zou je dat ingevuld willen zien hebben?
Kortom kom met ideeën, die graag wel concreet zijn. Vriendelijke groet,
hallo Jeroen en Thomas, na 15 jaar is bij mij wel de motivatie geslonken maar ik moet wel elke dag ff op deze site kijken of dat ik niets mist. door het terug lopen van mede Trainzers komt niet door TrainzOnline. natuurlijk zijn er een hoop Trainzers overgestapt naar andere trein simulators, wat je ze niet kwalijk mag nemen. zelf ben ik er ook zo een. sommige zijn best heel goed maar kost een beetje "veel" meer dan Trainz. volgen mij blijft Trainz achter op dat punt. en zoals je zelf ook wel weet, zijn daar de meeste bouwers ook naar toe gegaan. maar nogmaals is het niet de schuld van deze Trainzsite. als Trainz met een nieuw verbeterde en met de kennis van deze tijd uit zou komen, zou het weer storm lopen en veel leesvoer verkrijgen. dus, laten we hopen op betere tijden die gaan komen.
Ja, het ligt met name aan de concurrentie dat de interesse in trainz terug loopt. Als ik kijk naar wat op het auran forum qua UK (stoom) spul wordt gepost aan screens, wauw! Ik verlang terug naar de tijd dat die levendigheid ook op Nederlands gebied zo was.
Helaas zijn Edwin en ik pas later met onze tak van de sport op een vergelijkbare kwaliteit gekomen en gaan vrijgeven. Vaak werden wij hiervoor geïnspireerd door ons werk bij een historisch spoormuseum of stichting. Omdat daar de kern van onze interesse zit, zijn we daar veel meer mee bezig. Zo zit ik in mijn 9e seizoen bij de Museumstoomtram en ga ik bijna examen doen als stoommachinist. Ja, daar droom je van.
Ondertussen werken we nog af en toe aan het spul voor trainz, vaak omdat we het zelf nog leuk vinden om te doen. We ontwikkelen wanneer we tijd hebben goed werkbare koppelingen, draaistellen en verbeterd interieur van rijtuigen. Maar de vraag is: voor wie nog meer?
De download sectie is een uitkomst omdat je met nog wat error's wel een werkende trein kan aanbieden etc. Maar wie weet kan het forum meer opleven als het in het auran forum verweven zit. Neem als voorbeeld de duitse sectie aldaar. Je kan dan wellicht meer aandacht geven aan het Nederlandse deel van de hobby. Immers kom je daar als eerst terecht nadat je jouw trainz verzie hebt geregistreerd.
Met name merk ik stilte sinds het boemeltje forum van host is gewisseld, daar waren een aantal vrij actieve leden.
Het zou mooi zijn als de site blijft bestaan, maar het moet wel mensen trekken en op de een of andere manier zich in stand houden. Hoe zit dat qua kosten en beheer Jeroen?
Ik ben een verwoed trainzer en dat al sinds jaren (sinds de oorspronkelijke TRAINZ). Struin dagelijks de diverse fora (w.o. Trainzonline) af voor nieuwe content en mag graag een stukje bouwen en/of rijden. Echter, de kwaliteit van mijn producties is niet van dien aard dat dit voor publicatie geschikt is (of misschien wel, maar dan zit ik waarschijnlijk met wat copyright probleempjes). Helaas zie ook ik het aanbod wereldwijd afnemen. Het aantal echt actieve sites daalt per maand. Alleen TRAINZ.DE heeft nog een echt goede actieve basis met regelmatig, minimaal eenmaal per week nieuwe content. Maar veel individuele sites zijn overgegaan op het centraal plaatsen op AURAN of een verzamelsite en daarmee verschraalt het aanbod.
Het NL aandeel qua materieel en scenery is echter beperkt en er zijn slechts een paar bouwers actief. Ik kan me indenken dat die inmiddels ook een beetje gaar zijn en wat minder gemotiveerd als zij zien dat er geen of weinig respons komt vanuit de community. Ook ik hoor hiertoe. Wel elke dag kijken, maar zelden reageren. Toch zou het jammer zijn als Trainzonline zou verdwijnen. Er zou dan nagenoeg geen NL content meer beschikbaar komen. Integratie in AURAN.COM lijkt mij niet echt fijn omdat e.e.a. dan verzuipt in de massa.
Ik heb grote waardering voor jullie werk en inzet. Trainzonline mag er als site zijn en kan dienen als voorbeeld voor menig ander. Ik zou het erg spijtig vinden als ik niet elke ochtend even naar Trainzonline zou kunnen wippen om te kijken of er ontwikkelingen zijn (in bijv. de lopende projecten) en mogelijk nieuw NL materieel beschikbaar is. Volgens mij zijn er nog genoeg NL treinstellen, locs en wagons die nog geen plaatsje in TRAINZ hebben gekregen. Denk alleen maar aan de (mislukte) FYRA, of de nieuweste treinstellen van NS.
Ik zou het jammer vinden als de site op zwart zou gaan. Ik zie toch wel dat mensen routes maken, zoals het miljoenenlijntje, zou daar graag op rijden als die beschikbaar komt.
Zelf ben ik wat minder aan het posten, maar op de achtergrond knutsel ik ng wel in gmax of Trainz. Zo goed als altijd doet Rutger de textures en rond de modellen af voor release. Hij post het dan ook.
Ik houd het wel bij Trainz. Ik heb TS geprobeerd maar vind het reuze meevallen met hoeveel realistischer het is t.o.v. Trainz. Trainz kan heel realistisch zijn, zeker met de nieuwste versie, het blijft altijd afhankelijk van de content en de bouwers, bij welk spel ook. Route bouwen blijft Trainz ook voor mij nummer 1.
Mijn leven is inmiddels ook flink veranderd, maar over een tijdje heb ik ool wat meer vrije tijd en wil ik toch weer wat dingetjes oppakken. Vorig jaar heb ik toch ook scripten een beetje eigen gemaakt en ga daar steeds een stapje in verder. Vorige week heb ik een van mijn gedetailleerdste draaistellen ooit afgerond, waarmee er zo langzaam aan een hele zooi verbeterde Stalen D modellen aan gaan komen. Daarnaast basis voor vele oude houten coupé rijtuigen die prachtig gaan passen achter de 3700en van Rutger.
Rutger en ik hebben gewoon hoge eisen aan onze content en daarom duurt releasen wat lang, maar ik zou dit platform missen.
Volgens mij loopt de discussie uiteen in andere trainsimulators en de toekomst van TrainzOnline Dat is wel een beetje een open duur over Rail Works valt veel te zeggen, en de toekomst van trainz hangt af van TS2019
Waar het mij om gaat is zouden jullie een andere invulling willen zien van TrainzOnline? Kosten zijn totaal geen probleem om TrainzOnline draaiende te houden.
... ik ben dus zo'n "trainzer" die min of meer is afgehaakt.
Ik was zo'n beetje sinds 2007 actief, en wat later met name op het al door Rutger genoemde Boemeltje wat na de "overname" in, wat was het: halverwege 2017, begin '18?, wel zo'n beetje jammerlijk ter ziele is gegaan... Ik had altijd veel plezier in het (na)bouwen van diverse locomotief depots in binnen en buitenland, en met name het "oude" Duitsland vanwege de voorliefde voor Duits materieel uit de DRG tijd. Voorbeelden waren o.a. Dresden en in NL Winterswijk, Amersfoort, Eindhoven... enz. Omdat ik bij, met name de Nederlandse depots, zocht naar Nederlands "transport" materieel, op de rail én op de weg, kwam ik dan ook al snel "trainzers" tegen die daarin konden voorzien, en zo kwamen er al snel meer (NS) materieel,van .o.a. Rutger&Edwin natuurlijk, Stevado, JPS, Leen, Fokke, Trainspotters, en uiteraard de namen die op TO nog actief zijn... o.a. Jeroen is daar een prima voorbeeld van maar veel van die oude namen zijn min of meer verdwenen, gestopt, "geparkeerd" om wat voor reden dan ook. Als dan na het vele werk wat je doet op een gegeven moment niet, of nauwelijks nog respons komt... dan vloeit de interesse, de zín weg... ook Pierre meldde het al, ik citeer hem: "minder gemotiveerd als zij zien dat er geen of weinig respons komt vanuit de community".
Ikzelf had naast het bouwen van de genoemde layouts ook veel plezier in het "integreren" in deze layouts van de Albert Keijzer Jr. verhalen en... tja,.. goed.... om niet steeds verder nostalgisch uit te wijden... het gaat om de toekomst tenslotte van wellicht het laatste Nederlandse "Bolwerk" op TRAINZ-gebied in NL. (hoe dan ook respect dat dit forum nog altijd "in de markt is".)
Maar of Trainz-2109 daar verandering in gaat aanbrengen ? Plaatjes posten zoals Rutger aanhaalt door Photo-emmer was persoonlijk nooit een probleem omdat ik Imageshack gebruik(te) maar het gaf natuurlijk bij websites behoorlijk wat problemen/ergernis.
Dus.,.... kortom... ik ben écht nieuwsgierig of er ideeën komen om die weggeslopen interesse te doen wederkeren... derhalve toch maar weer vaker hier "rondkijken"..
...{en dat ik dus bij tijd en wijle nog kom "snuffelen" geeft ook wel aan dat ik het nog niet zonder meer los kan laten}
Walter was en is ook een trainz-mens waar wij als bouwers ook van konden genieten. De manier van het spul in beeld brengen, de verhalen... geweldig! Het bracht Edwin en mij ook wel op ideeën om het materieel te presenteren.
Wie weet moeten we kijken waar de vraag van een ieder ligt om de hobby leuk te maken. Wie weet betekend dat, dat Edwin en ik eerder dingen vrijgeven omdat het voor 80% af is of in ieder geval toonbaar is voor plaatjes bijvoorbeeld.
Voor anderen kan dat zijn, het vrijgeven van een route en dat gebruikers die vrij aan kunnen passen naar een bepaald tijdsbeeld. Edwin haalde het miljoenenlijntje al aan, prachtig!
Zelf heb ik zoiets gedaan met de one baseboard layout Porchester and Bullswell. Waar ik de Britse armseinen heb vervangen door Nederlandse.
Trainz Versie: TANE
Hallo
Ondanks de sterke afname aan interesse van de gebruikers ben ik altijd door gegaan met bouwen en vrijgeven van content. Ik mis ook echt de gezellige drukte van jaren geleden. Als TO zou verdwijnen dan zou dat echt een probleem zijn. Dan zou het betekenen dat ik al het content wat ik nu van een ander gebruik dat ik dat ook zelf moet gaan maken. Dit om mijn routes werkend en compleet te houden.
Ook ik heb een half jaar TS uitgeprobeerd maar trainz is toch echt 100X gebruiksvriendelijker zeker kwa content bouwen. En trainz wordt alleen maar beter en beter.
Dat ik met het miniworld project bezig ben heeft ook te maken met dat ik trainz wil promoten. Ik heb al een aantal mensen aan trainz kunnen helpen.
TO is nu kwa forum / website prima en overzichtelijk. Wat wel erg zou helpen is het uploaden van gerepareerde treinen. Ik had een tijd terug hier handleidingen geüpload maar eigenlijk zou het beter zijn als alles al meteen zou werken. Als content niet meteen werkt / compleet is dan haken nieuwe gebruikers al snel af.
Ik ben al heel lang bezig met het bouwen van routes in Trainz en ik heb wel een tijdje met TS gewerkt, maar de content daar is zo duur en ik vind het bouwen van routes daar lastiger.
Het is fijn als ik het bouwen ben en ik ook feedback krijg op de foto's die ik neerzet en dat stimuleert mij ook echt om door te gaan. Bij mij is het ook een kwestie van tijd. Volgende week is de vakantie voorbij en ik heb ik minder tijd. Gelukkig zijn er wel nog mensen actief, maar het zijn er inderdaad heel weinig.
Ik ben het eens met Olaf dat het al zou helpen om content werkende te maken. Ik weet alleen niet of dit kan zonder toestemming van de auteur. Verder wil ik best wat bèta-versies releasen van routes die ik maak om zo toch wat meer content op de site te krijgen en zo ook mensen stimuleren om het te testen en te voorzien van feedback. Verder vond ik het al helpen om bepaalde forum-onderdelen te sluiten, want dan concentreer je je alleen nog maar op bepaalde onderwerpen.
Hallo Wat wel erg zou helpen is het uploaden van gerepareerde treinen. Ik had een tijd terug hier handleidingen geüpload maar eigenlijk zou het beter zijn als alles al meteen zou werken. Olaf
Interessant, ik heb ik mijn feedback naar Auran dit al aan gegeven en voor mij de voornaamste reden waarom Trainz minder is geworden de aflopen jaren. In principe zou ik ik veel contant kunnen actualiseren naar een TANE/TS19 verie maar....... ....ik heb er gewoon weg geen tijd voor en zin in. Daarom heb ik ook het gevoel dat het gaat om dit bovenstaande van een kant komt.
Trainz Versie: TANE
Hallo
Ik doelde op het download gedeelte van deze site. Een paar NS treinen heb ik al in TANE. Daarvan kan ik zo een cdp maken en uploaden. Naar andere NS treinen wil ik best kijken of ik ze ook werkend krijg. Zitten we alleen met het punt van auteursrecht. Maar aan de andere kant zijn het vaak kleine probleempjes zoals foute of missende dingen in de config. Dus op zich lijkt het me geen probleem, we maken het tenslotte alleen maar werkend en we veranderen de trein niet echt. Of de originele bouwers er een echt probleem mee hebben, tja .....?
Scripten kan ik niet dus die problemen kan ik niet oplossen.
Maar uiteraard staat op het DLS ook content die niet meer goed werkt. En dat is ook wat ik ook diverse keren als argument heb gehoord.
Wat betreft auteursrecht kan ik alleen voor mezelf praten, ik vind persoonlijk dat wanneer iemand niet meer actief is met trainz wat blijft door herhaaldelijk contact zoeken door diegene die wat wil met het content, niet werk deze ook niet antwoord kan geven en dus wel of geen toestemming kan geven. Dan heb ik het over gjvh, GM, en andere. Het zou mij echter een biet zijn wanneer ik niet meer actief ben met trainz en dan bedoel ik jaren achtereen geen teken van activiteit en contact, wat iemand met mijn content doet. Je kan je ook afvragen in hoeverre auteursrecht bij auran zich afspeelt immers de middelen of zelf content te creëren hebben ze zelf beschikbaar gesteld. Een gentlemen agreement https://nl.wikipedia.org/wiki/Herenakkoord_(overeenkomst) is het beste wat men kan overeenkomen.
Terug lezend op deze discussie komen een aantal dingen boven; • de vermindering van populariteit van Trainz • de datering van content • de daardoor uitvloeiende wisselwerking die minder wordt
Ironisch genoeg omdat dat juist de reden is waarom ik me inzet(-te) voor trainz gebruikers
Helemaal gelijk Jeroen! Wellicht moeten we kijken naar mogelijkheden om trainz aantrekkelijker te maken voor de Nederlanders en hoe we meer mensen naar trainzonline kunnen trekken.
Wie weet kunnen we dat doen door wat reclame te maken voor de site op zich, maar ook door op andere plekken te verwijzen naar (NL) content dat hier te krijgen is. Als we dat met een aantal mensen actief doen, kunnen we ver komen. Ik stelde bijvoorbeeld al aan Edwin voor om een aantal contents eerder vrij te geven dan gepland, omdat het voor 80% af is. En dan dat het er goed uit ziet en misschien een cabine of koppel functionaliteit mist zoals we dat in gedachten hadden. Maar je kan er gewoon mee rijden en van genieten.
Yep Jeroen, De bekende spijker op de bekende kop.... Met name die vermindering van populariteit... (denk ik)
En dan inderdaad de vraag hoe men hier weer eens "wat meer volk over de vloer kan krijgen"....
Wel... gezien dat laatste denk er echt weer (een klein beetje) over na om toch hamer, spijkers en kwast weer op te pakken om weer wat te gaan doen met Trainz... wellicht ook de "schrijvers-pen".....
Misschien weer eerst eens een "screentje" maken (??)... tenslotte,.. valt er nog ergens, vér weg, een licht gekriebel, een "spoortje" van die "nevenhobby"(stoom materieel) waar te nemen...
...misschien moet ik weer eens kijken of er wat interessants te ontdekken valt bij b.v. Steam Locomotive Works... (als dat überhaupt nog bestaat ?)
Misschien weer eerst eens een "screentje" maken (??)... tenslotte,.. valt er nog ergens, vér weg, een licht gekriebel, een "spoortje" van die "nevenhobby"(stoom materieel) waar te nemen...
...misschien moet ik weer eens kijken of er wat interessants te ontdekken valt bij b.v. Steam Locomotive Works... (als dat überhaupt nog bestaat ?)
Grtz, Walter
Top! Daar kijken we naar uit natuurlijk! Misschien dan ook nog "de verf mengen" met Nederlands materieel. Immers hebben we ook wat na-oorlogs spul beschikbaar wat mooi naast de duitse stomers kan!
De toekomst van Trainzonline... Zelf kijk ik elke dag nog of er nieuwe dingen te melden zijn op de site. Mijn interesse in Trainz is een beetje verlaagd door het weinige nieuwe content wat uitgebracht wordt. Ik merk wel dat doordat Olaf de Flirt 3 heeft aangekondigd en Rutger wat meld over zijn content ik wel weer meer interesse krijg. Wat ik zelf fijn aan Trainz vind is dat het veelal langere route's zijn dan bijvoorbeeld Train Simulator. Ondanks dat ik weinig Trainz gespeeld heb heb ik nog wel veel locs gerepaint. Als hier behoefte aan is zou ik deze ook nog uit kunnen brengen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen