Console voor klokje erbij rechts, de baseplaat voor reverser, en 2 remmen en wat hendeltjes toegevoegd, in trainz zal het wat meer glimmen dit is in TOE in de oude SGM cab was dat boxje rechts voor de toeter (denk ik), maak dat er in want leuk in Trainz
Begint er echt op te lijken! Wordt als maar mooier.
Om de cabine even kort toe te lichten: Je hebt drie hendels aan de linkerkant: - Linksboven is de rijrichting (vooruit, neutraal en achteruit) - Rechtsboven is de stuurstroom, die heeft 4 standen: van links naar rechts: R (rijden), O (neutraal), P (parkeerstand) & S (schoonmaakstand) - Onderste hendel is voor handmatige tractie, de trein kan namelijk dmv de knoppen in het midden ook rijden op 'cruise control' waarbij de trein zelf optrekt tot de gekozen snelheid en deze vasthoudt tot een remming wordt ingezet. Deze hendel kent 5 standen: van rechts naar links: A (automaat, bij gebruik van cruise dus), O (neutraal), R (rangeren, trein geeft minimaal tractie), S (serie, trein geeft meer tractie dan bij R en minder dan bij PZ), PZ (parallel-zwakveld, maximaal tractie voor deze trein). Deze drie hendels en de inrichting ervan zie je goed op deze foto gemaakt uit train simulator:
Dan heb je de 8 drukknoppen in het midden: Deze zijn voor de cruise control van de trein. Als de stuurstroom op A staat kan hiermee gereden worden. De machinist drukt dan de snelheid naar keuze in en de trein accelereert automatisch tot die snelheid. De gekozen snelheid wordt ook met een lampje getoond onder de snelheidsmeter (lampjes boven de snelheidsmeter zijn voor de ATB).
De grote hendel rechts van de cruise is de remhendel. Deze spreekt wel voor zich neem ik aan. Als de remhendel helemaal naar achteren is getrokken is deze rem vergrendeld en 'afgesloten' zodat de trein geparkeerd kan worden of er kop gemaakt kan worden aan de andere kant van de trein. Het korte pookje rechts van de remhendel in dat boxje is bedoeld om de rem uit de afsluitstand te halen door het pookje omhoog te trekken. Dat zie je mooi gebeuren in deze video op youtube bij 4:38: https://youtu.be/qdhorrHeb6I?t=278 In de video maakt de machinist de trein en cabine gereed voor vertrek, dus altijd interessant om te kijken als je wilt zien waar alles voor is. Ook in deze video van dezelfde machinist zie je veel van de trein, ook het interieur etc.: https://youtu.be/j6642K5lbhw (vanaf 7:40)
De toeter van de trein zit onder de werktafel, tussen de twee blauwe stukken in. Hier zitten twee pedalen, eentje voor de dodeman en eentje voor de toeter met een knop boven en een knop onder op het pedaal voor de hoge en lage toon. Hier kan ik alleen zo snel even geen foto van vinden.
Ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie en de video's!
Goede info ! En dat werkt ook allemaal in MSTS? 2de filmpje is een loop door hele trein, weet ik gelijk waar alle stoelen staan, cool vragen: -wat is die dikke zwarte knop onder links, een noodstop? -links op midden panel zit aanzetversnelling met 10 standen, dat regelt de kracht van het optrekken? -links midden onder zit een knop met geregeld en eenmalig. wat is dat?
Als ik alles werkend zou willen maken ben ik wel verplicht om het payware te doen, gaat honderden uren in zitten.
Met MSTS ben ik niet echt bekend, dus dat weet ik niet.
- Die dikke zwarte knop is een soort van tweede optie als dodeman. Als je bijvoorbeeld je voet even van het dodemanspedaal wilt halen kan dat als je de dodeman overneemt met die knop. Of als je even opstaat onder het rijden om iets te pakken bijv.
- Dat is inderdaad de aanzetversnelling en daarmee regel je het vermogen van de trein bij gebruik van cruise control. Dit is een draaiknop die je kunt verstellen van 0 tot 100%. Is vooral handig bij gladde sporen om de trein niet te laten slippen.
- De knop links midden is ook onderdeel van de cruise control. Als deze knop op geregeld staat dan wordt de gekozen snelheid vastgehouden na het bereiken ervan. Als de knop op eenmalig staat schakelt de trein automatisch de tractie uit bij het bereiken van de snelheid en rolt de trein dus uit.
Om de hele cabine te laten werken is inderdaad een onwijs grote klus, dus dat wordt hem ook niet neem ik aan. Kwestie van keuzes maken
Geregistreerd: 18 mei 2019 19:56 Berichten: 199 Woonplaats: "De Verblijfhoek"
Trainz Versie: TRS 2019
Beste GM, Kwaliteit en orginaliteit heeft nou eenmaal een prijskaartje. In mijn optiek is een goed functionerende SgM waarbij zowel mesh/textures/script absoluut wat waard! Daarbij je hebt tenslotte alles van 0 af-aan research/gebouwd/getest/etc. Ik mag aannemen dat iedereen het daarmee eens zal zijn. Duszz .. kom maar op! :p
Nb. "voor niks gaat de zon op .. " Oh ja .. de sprinters staan erom bekend dat ze waardeloos/slecht remwerk/systeem hebben. Dat is bijvoorbeeld 1 van de redenen dat hij vanuit Alphen bij binnenkomst te Leiden (sp1 - dacht ik) en dan voornamelijk bij "vochtig" weer niet harder dan max. 10km ruim voordat hij dus op spoor 1 binnenkomt MOET rijden (geld alleen voor de Sgm). Anders gaat ie dwars door het juk van het kopspoor heen zo de hal naar binnen/beneden .. überhaupt is 't dus nogal rekening houden met je remweg/weersomstandigeheden met dat ding Maw. is er iets mogelijk om die slechte remming te simuleren? Overigens de cruise-control mag in principe niet gebruikt worden en is dan ook vaak buiten-bedrijf.
Ik ben het eens met AOvv voor wat betreft het bovenstaande. Maar dat blijft natuurlijk een keuze voor jezelf GM
AOvv schreef:
Beste GM, Overigens de cruise-control mag in principe niet gebruikt worden en is dan ook vaak buiten-bedrijf.
Ben echter wel benieuwd sinds wanneer dat dan het geval is, want vorig jaar was deze nog gewoon in bedrijf, zoals ook op de gelinkte Youtube videos te zien is. Ik dacht bijna wel zeker te weten dat die nog gebruikt wordt.
Geregistreerd: 18 mei 2019 19:56 Berichten: 199 Woonplaats: "De Verblijfhoek"
Trainz Versie: TRS 2019
Ja idd 9 van de 10x is deze functie gewoon in bedrijf. Maar de reden waarom "ze" niet echt blij zijn zegmaar met deze functie is dat het het tijdig remmen/waakzaamheid in gevaar "kan" brengen. Daarbij een SgM oftewel Sprinter stopt zo'n beetje op elk station/halte die hij/zij op z'n rit tegenkomt, dus praktisch gezien heeft het ook over het algemeen niet veel zin om deze in te schakelen want tegen de tijd dat je op snelheid zit en het knopje bedient .. kan je 'm alweer uitzetten omdat je anders je remcriterium of stop op halte/station gewoonweg niet haalt. Plus daarbij in ogenschouw genomen want ik al eerder memoreerde: het remgebeuren van een SgM verdient nou niet echt 'n schoonheidsprijs .. lol. Hoe kom ik aan deze info: door meermaals op stap te zijn geweest met een Sgm in het kader van wegleren hebben diverse mcn mij dat verteld .. (ik mocht destijds ook vaak geen gebruik maken van cruise-control - behalve bij Arriva Noord - en als bijsturing/bedrijfsbureau kwaad wil .. dan lezen ze gwoon de boel uit ARR)
Nb. en ook al staat ie uit .. je kan 'm altijd nog overbruggen
Op die manier ja. Ik kan het wel begrijpen op zich. Het is echter niet zo dat je het knopje pas indrukt als je op de juiste snelheid zit. Zoals de meeste machinisten doen kun je gewoon vanuit stilstand (of bij een snelheid van 80 km/h bijvoorbeeld) het knopje 120 indrukken, waarna de trein accelereert naar 120 km/h en daarna deze snelheid volhoudt. Ondertussen regel je het vermogen met het draaiknopje. Daarom had ik eerder "cruise control" al tussen haakjes gezet, omdat het meer dan dat is. Sterker nog, je kunt als je 120 km/h rijdt ook gewoon het knopje van 80 indrukken zodat de trein afremt naar die snelheid. Echter doen weinig mcn dit omdat het niet erg comfortabel is als je op de cruise gaat remmen (trein wil zo snel mogelijk naar die snelheid, dus remt dan onnodig hard).
Wat ze intern bij NS afgesproken hebben over het gebruik ervan weet ik niet, maar ik weet dat velen het wel gebruiken.
Links boven Frontsein -trainz: lightswitch, 2 standen, werkt, in de SGM zijn dit eigenlijk 3 knoppen, alle 3 apart Sluitsein: -trainz: niks (zou ik moeten scripten) Pantograaf -trainz: pantograph_lever, 3-standen werkt (geen idee waar het in de echte SGM zit)
Middenboven: Voltmeter: -trainz: niets, nog niets aan gedaan, staat op 1500kv (hoort 0 als panto beneden is) Amperemeter: -trainz: ampmeter_needle, werkt Snelheids meter: zwart balkje met schuinezijde schuift over witte strook, werkt (15min maken 2 uur om te ijken) drukmeter1: -trainz: flow_needle, werkt (niet geijkt) drukmeter2: -trainz: bploco_equaliser, werkt (niet geijkt) dan is er nog een geel wijzertje, geen idee wat dat moet zijn.
Midden console: aanzetversnelling -trainz: niets, knopje draait 8-standen, geen functie deuren open/dicht -trainz: niets, werkt, heb ik gescript maar gaan nu beide zijden tegelijk deur signalering -trainz: niets, knopje draait aan/uit, maar geen functie Ruitenwisser: -trainz: niets, werkt, heb ik gescript (alleen voor cab wiper) geregeld/eenmalig -trainz: niets, knopje draait 2 standen, geen functie preset knoppen -trainz: niets
rechts Rem -trainz: trainbrake_lever, 17-standen, werkt Rem ontgrendeling -train: independantbrake_lever, 3 standen, werkt, geen trekknop maar draai
Met deze layout is de trein volledig vanuit de cab te bedienen, ook al is het niet 100% realistisch helaas biedt Trainz gewoon niet alle functionaliteit na 19 jaar...
Nog geen: -horn, een knop onder de bench vind ik niet leuk om in trainz te hebben, dus zoek nog plekje -dodeman, heeft trainz geen alternatief voor
Heel erg mooi gedaan! Rechtsonder is inderdaad de stroomafnemer, naar boven is op, onder is neer. Misschien nog leuk voor de opvulling boven de ramen: De SGM heeft boven elk raam nog wat ouderwetse zonneschermen hangen. Zie minuut 30:13: https://youtu.be/X7FhGFl2SJE?t=1813
Weet niet of dit gemakkelijk te maken is/de moeite waard is maar dat is aan jou. Dit wordt in ieder geval een van de mooiste cabines die trainz rijk is
Groet, Remco
EDIT: Zal trouwens eens kijken of ik een enginesound voor deze trein kan maken. Zijn vrij weinig goede geluidsopnames van zag ik al, dus ik ga kijken of dat wat wordt.
Remco heeft een engine sound file gemaakt en nog wat geluidjes voor de cabine geleverd. Heb hem een alfa release gestuurd om te testen. In theorie heb ik een idee om de preset knopjes te doen, maar of dat met de summiere trainz script taal kan, weet ik nog niet.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen