Ben weer veel met trainz bezig maar ik ben geen machinist, heb een aantal vraagjes
Wissels als er 2 sporen bij elkaar komen bij een wissel, zijn er twee standen in Trainz als de wissel "fout" staat ontspoort je trein, is dat nou echt wel zo in het echt? Mijn boeren logica zegt de wielen van de trein eventueel foute tongen tijdelijk gewoon open duwt, of is dit een totaal verkeerde gedachte. (bij mijn marklin treintjes werkt het zo)
Snelheids borden. in Trainz verandert de snelheid pas nadat je hele trein het bordje is gepasseert. Remt een machinist niet onmiddelijk als de Cabine dus de voorkant van de trein bij het bord is? Wat zijn de regels?
Dieselen Heb in 2004 een aantal treintjes gemaakt die diesel gebruiken en die je kan tanken Het script hield rekening met gewicht, snelheid, gradient etc. Las een post van iemand die vond dat de tank te snel leeg was. Leuk, maar dan heb ik wel info nodig -Hoe vaak tankt een dieseltrein (bijv. een buffel) -Wat is het gemiddelde verbruik van een dieseltrein/gereden km. bijv. een buffel, class66 is natuurlijk afhankelijk wat ie trekt, maar gaat om een indikatie.
Ik ben ook geen mcn maar wel al heul lang spoor liefhebben en ook een aantal mcn waar ik regelmatig contact mee heb.
Citaat:
Wissels als er 2 sporen bij elkaar komen bij een wissel, zijn er twee standen in Trainz als de wissel "fout" staat ontspoort je trein, is dat nou echt wel zo in het echt? Mijn boeren logica zegt de wielen van de trein eventueel foute tongen tijdelijk gewoon open duwt, of is dit een totaal verkeerde gedachte. (bij mijn marklin treintjes werkt het zo)
Nee dat werk in het echt niet zo, het kan gebeuren oa. bij rangeer bewegingen maar dan is Prorail boos
Citaat:
Snelheids borden. in Trainz verandert de snelheid pas nadat je hele trein het bordje is gepasseert. Remt een machinist niet onmiddelijk als de Cabine dus de voorkant van de trein bij het bord is? Wat zijn de regels?
Je heb eerst vooraankondigingen dis verlagen/verhogen van het baanvaksnelheid
Citaat:
Dieselen Heb in 2004 een aantal treintjes gemaakt die diesel gebruiken en die je kan tanken Het script hield rekening met gewicht, snelheid, gradient etc. Las een post van iemand die vond dat de tank te snel leeg was. Leuk, maar dan heb ik wel info nodig -Hoe vaak tankt een dieseltrein (bijv. een buffel) -Wat is het gemiddelde verbruik van een dieseltrein/gereden km. bijv. een buffel, class66 is natuurlijk afhankelijk wat ie trekt, maar gaat om een indicatie.
Logica denk aan je auto
Ik hoop het zo een beetje te hebben uitgelegd maar er zullen er wel zijn die het beter/anders kunnen vertellen dan ik. Ofwel het moeilijk kunnen verkroppen dat een hobbyist het kan uitleggen of beter weer etc
Dankje Jeroen, het helpt Mijn auto is geen maatstaf, die oude Espace tankt hooguit 1x in de 2 maanden Maar volgende maand mijn dochter naar Berlijn brengen das 2x tanken
Van het wissel weet ik niet precies wat er gebeurt, maar volgens mij breekt er dan een soort borgringetje af waardoor de trein het wissel in de juiste stand duwt. Geen ontsporing over het algemeen i.i.g.
De regels van snelheidsborden zijn als volgt: Bij een snelheidsverminderingsbord moet de machinist zijn snelheid begrenzen tot de door het bord aangegeven snelheid. Deze moet bereikt zijn bij het witte snelheidsbord. De machinist is volgens mij niet verplicht om meteen te remmen bij het passeren van een snelheidsverminderingsbord, maar wanneer het een snelheid betreft die door ATB wordt begrensd (40/60/80/130/140) moet hij dat wel doen omdat de ATB anders ingrijpt (je hebt max. 2 seconden na het passeren van het bord voorin de trein). Wanneer er van 130 km/h naar 100 km/h begrensd moet worden terwijl de machinist op dat moment bv. 120 km/h rijdt, dan kan deze er met eigen ervaring en inzicht ook later geremd worden (mits alsnog voor het witte snelheidsbord de snelheid is bereikt natuurlijk).
Bij een verhoging van de snelheid moet de machinist wachten tot de gehele trein voorbij het bord is, ook al staat ATB enkele seconden na het passeren van het bord aan de voorkant van de trein al een verhoging toe. Tegenwoordig worden de groene driehoekige snelheidsborden niet meer nieuw bijgeplaatst, omdat ze slechter leesbaar zouden zijn. Ze zijn er nog wel, maar worden er steeds minder de komende jaren. Zowel het witte vierkante bord als het groene bord kan dus een verhoging aangeven.
Seinen kunnen ook snelheidsverminderingen opleggen: of Dit gebeurd door een geel sein met optioneel een cijfer eronder. Bij dit sein (zie bovenstaande afb.) moet de machinist beginnen met afremmen tot de door het getal aangegeven snelheid of in het geval van een geel sein 40 km/h. Deze moet bereikt zijn bij het volgende lichtsein: of Dit sein toont dan een knipperend groen licht met hetzelfde cijfer als het vorige sein. Achter dit sein mag dan maximaal die snelheid gereden worden. Het kan ook zijn dat dit sein niet groen knipper toont maar een geel sein met verdere verlaging van de snelheid.
Als laatste heb je, om het ingewikkeld te maken, nog een geel sein met een knipperend cijfer: Dit komt voor wanneer seinen op dusdanig korte afstand van elkaar staan, dat het niet mogelijk en/of comfortabel genoeg is om de snelheid bij het volgende sein bereikt te hebben. Het knipperende cijfer geeft aan dat de machinist tot die snelheid moet afremmen, maar dat hij of zij de snelheid nog niet bij het volgende sein bereikt hoeft te hebben (door de korte afstand dus). Hij moet wel door blijven remmen tot de snelheid is bereikt en mag dus niet tussentijds te remmen lossen (mag sowieso niet van ATB als de snelheid nog niet is bereikt).
Voor wat betreft de diesels, dat kan ik voor je navragen bij een machinist van Arriva. Die rijden nog met diesels. NS doet dat niet meer. Bij de GTW diesel hebben ze een monitortje in de cabine waarop ze het verbruik van de trein kunnen zien. Hij weet ook vast wel hoe vaak ze getankt worden en hoeveel erin kan.
Goed, zoals beloofd, hier wat info over het gebruik van de GTW diesel:
Zoals je wellicht wel weet zijn er twee typen GTW: 2/6 en 2/8 oftewel 6 assen (2 rijtuigen en motorbak) en 8 assen (3 rijtuigen en motorbak). Die hebben dus beide een ander verbruik. Ik weet ook niet in hoeverre de cijfers van een Buffel in de buurt zullen komen van deze treinen, maar het geeft wel een beeld:
De tankinhoud van de motorbak is 1500L, maar hij mag nooit 100% gevuld worden. 80% is max, dat komt overeen met ongeveer 1350 tot 1380 liter waarbij de tankinstallatie afslaat. Ze worden bij Arriva dagelijks getankt, maar zijn dan nog niet leeg. Het verschilt per traject, weersomstandigheden, rijgedrag machinist, aantal reizigers etc. wat het verbruik is. Maar de machinist gokt dat de treinstellen die het meest verbruiken op een dag zo’n 1000L per dag verbruiken. Ik denk niet dat we daar veel mee kunnen doen, want je rijdt niet een hele dag op een buffel in Trainz, dus heb ik ook cijfers van het streefverbruik per km per traject.
Bijvoorbeeld het traject van mijn route Leeuwarden - Harlingen Haven (26,5km): 2/6 = 20 liter, 0,75L/km 2/8 = 22 liter, 0,83L/km
Dit is dus allemaal van 1 enkeltje per traject. Zo heb ik van alle Arriva trajecten in Groningen en Friesland het streefverbruik gekregen, alles opgeteld komt het gemiddelde verbruik uit op: 2/6 = 0,688 L/km 2/8 = 0,785 L/km
In theorie zou je dus met een 2/8 een ruime 1700 km kunnen rijden op een volle tank, mits je van al deze trajecten een mix doet natuurlijk. Als je de hele dag op de stopper Groningen-Leeuwarden v.v. rijdt red je dat niet op.
Nogmaals, verbruik is afhankelijk van veel factoren, maar ik hoop dat dit een goede indicatie geeft.
goede info Remco bedankt dus: -Trainz doet het fout qua ontsporen en de wissels wat ik al dacht. -We blijven dus met het probleem dat Trainz pas wat doet als de gehele trein voorbij is lastig bij een dubbele Thalys van 20 delen -Diesel info wordt gebruikt als ik m'n dieseltreintjes ga updaten.
-We blijven dus met het probleem dat Trainz pas wat doet als de gehele trein voorbij is lastig bij een dubbele Thalys van 20 delen
Tenzij de ATB dus gaat werken met triggers die je bij het snelheidsbord legt. Als de ATB daar op reageert is dat de enige manier om het op te lossen, mocht je dat willen natuurlijk.
Eerlijk gezegd meen ik mij te herinneren in Trainz dat bij een verlaging van de snelheid meteen de max speed rechts bovenin werd aangepast en bij een verhoging pas als de trein voorbij is het bord is. (Wat overeenkomt met wat in het echt is toegestaan) is dat bij hogere Trainz versies anders? Ik heb trouwens al heel lang niet meer echt gereden dus ik kan me vergissen.
Nee hoor, dat klopt inderdaad. Wat gm bedoelt is dat normaliter de ATB het belletje voor een snelheidsverhoging al geeft wanneer de cabine voorbij het bord is. De snelheid gaat pas omhoog zodra de hele trein er voorbij is, maar daardoor gaat ook dan pas het ATB-belletje in trainz.
Met geringe snelheid kan je een wissel open rijden, als je te snel gaat knal je het spoor natuurlijk uit. Daarnaast bestaan er ook dingen als klapwissels, veelal bij trams toegepast of smalspoor.
Een open gereden wissel mag alleen bereden worden met snelheidsbeperking van 10 km/h (seinregelement SHM) als hier geen defect aan is geconstateerd.
Bij ATB passage van een bepaald punt gaan de bellen af om te vertragen, dat is dus bij passage van de cabine.
Tevens zijn niet alle snelheidsborden momenteel meer in gebruik die hier getoond worden. De witte wordt alleen nog gebruikt uit mijn hoofd.
Klopt, alle drie nog wel te vinden. Maar zoals ik zei, de groene driehoekige borden worden niet meer nieuw bijgeplaatst. Wanneer ze aan vervanging toe zijn worden ze vervangen door de witte vierkante borden.
Geregistreerd: 18 mei 2019 19:56 Berichten: 199 Woonplaats: "De Verblijfhoek"
Trainz Versie: TRS 2019
Uhhh ..
Groen bord met cijfer (x10) - (punt omhoog): Baanvaksnelheid
Geel bord met cijfer (x10) - (punt naar beneden): geeft "plaatselijke" snelheidsbegrenzing
Wit bord met cijfer (x10) - (vierkant): voorbijrijden toegestaan met de door het cijfer op het bord aangegeven snelheid.
Stel: je baanvaksnelheid is 120 en je krijgt een snelheidsbegrenzing op gelegd door het gele bord, dan moet deze snelheid bereikt zijn voordat het witte bord voorbij gereden mag/kan worden. Let Op!!: Deze borden zijn absoluut seinen waar de ATB ook op reageert. Seinen buiten en dus ook snelheidsborden hebben ten aller tijden "voorrang" op seinen die binnen in de cabine al-dan-niet oplichten etc. (als je een hoofdsein passeert wat een lagere snelheid aangeeft dan de snelheidsborden, dan dienen deze altijd te worden uitgevoerd). Geven de seinen binnen een ander seinbeeld dan buiten getoond word, dan betekent dat je te maken hebt met een zgn. Veiligheidsstoring.
Het lijkt me dan ook zeer sterk dat deze 3 snelheidsborden gaan verdwijnen (kan het mis hebben, maar die informatie is mij niet bekend) - eigenlijk kan je stellen dat de enige seinen die geen dwingend karakter hebben de L/H seinen zijn .. lol Nou ik hoop hiermee wat duidelijkheid te hebben geschept in het snelheidsborden verhaal :p
Wat betreft het open rijden van wissels; ontsporen kan, de open gereden wissel (ongeacht soort wissel) dient altijd te worden gemeld bij de Trdl (doe maar wel want zij weten bijna altijd exact wie er het laatst over heen heeft gereden ..). Deze stuurt op zijn beurt een storingsploeg naar de desbetreffende wissel om deze te inspecteren/repareren. Deze heren zullen een eventueel advies geven over snelheid en dus be-rijdbaarheid. Grtz AOvv
Het lijkt me dan ook zeer sterk dat deze 3 snelheidsborden gaan verdwijnen
Ik denk dat je het niet goed hebt gelezen. Wat er gezegd werd is dat de groene driehoekige baanvaksnelheidsborden met de punt omhoog niet meer voorkwamen. Echter komen ze nog wel voor maar worden die niet meer nieuw bijgeplaatst. Ze worden als ze vervangen moeten worden door de witte vierkante variant vervangen. Die zijn dus net als de gele met de punt naar beneden nog gewoon in gebruik.
Geregistreerd: 18 mei 2019 19:56 Berichten: 199 Woonplaats: "De Verblijfhoek"
Trainz Versie: TRS 2019
hmm .. nee dan begrijp ik 't nog niet .. waarom zouden ze baanvakborden meer plaatsen? Het witte bord met cijfer heeft een heel andere betekenis dan het baanvakbord .. Nogmaals die informatie is mij (nog) onbekend .. maar gelukkig weet ik ook niet alles .. whaha
Het is toch ook heel onlogisch> na bijvoorbeeld een snelheidsverlaging, krijg ik voorbijrijden toegestaan met X-snelheid en daarna wanneer ik snelheid mag/kan hernemen weer voorbijrijden toegestaan .. raar
Mij lijkt dat de vragen van gm beantwoord zijn. Een korte verkenning door een zoekopdracht via google (google is je vriend en redding in je dwaaltocht naar antwoord op uw vragen) leert mij dat de wetgeving aangestuurd door de overheid geldig is tot en met 30-09-2019 jl. onder de zoeker sein en regelgeving spoorwegen c.q. al dan niet voorafgaand door het zoeker Prorail of Rijksoverheid etc. Dus doe er uw voordeel mee!
Mij lijkt het niet zinnig om discussies geldend uit het grootbedrijf hier voort te zetten aangezien de overheid niks te vertellen heeft in Trainzland
Nog even terug komend op je brandstof verbruik. De NS 6400 kan er 3500Liter door stoken op 1200 kilometer vol vermogen. In het heuvel bedrijf op Kijfhoek gaat er ongeveer een 1750 liter per week doorheen met het heuvelen.
-Links/rechts rijden. Voorzover ik begrijp rijden wij in Nederland rechts, nou was ik een route in NW6 aan het maken voor de Thalys van Amsterdam naar Antwerpen, eerste stuk gewoon rechts, maar rond Kijfhoek lijkt het te switchen naar links rijden. Dus Belgie rijdt links(of alleen HSL) en Nederland en Duitsland rechts?
-Namen van wissels en seinen. Trainz doet Junction 1234 en Signal 1234 etc. Hoe is het naam gebruik in Nederland. is dit per regio/stad of landelijk elke wissel/signal aparte unieke naam en welke namen hebben ze in het echt, voor de machinist zowel als voor de treindienstleiding.
Overal in Nederland wordt rechts gereden (volgens mij), met uitzondering inderdaad van de HSL tussen Rotterdam - Breda en Antwerpen. Daar wordt alvast links gereden zodat er niet gewisseld hoeft te worden bij de grens van België.
Seinen hebben op emplacementen altijd een even nummer, op de vrije baan hebben de seinen in de ene richting even nummers en in de andere richting oneven nummers. Meestal heeft het sein alleen een nummer, zowel in de praktijk als bij de treindienstleider. Soms, wanneer bijvoorbeeld ergens een extra sein tussen de bestaande seinen wordt geplaatst, wordt er een letter voor of achter gezet. Bijvoorbeeld een A, zodat niet de hele nummering hoeft worden aangepast.
Verder hebben herhalingsseinen een R (repeat) achter het nummer staan, waarbij het nummer overeenkomt met het nummer van het sein waarvoor het werkt.
Wissels hebben ook een nummer, op emplacementen een oneven nummer. Wanneer wissels altijd tegelijk worden bediend, zoals kruiswissels of overloopwissels, hebben ze hetzelfde nummer met daarachter een letter.
Er zijn uitzonderingen maar dit is in principe het uitgangspunt.
Seinnummers komen maar 1x voor per traject/spoorlijn. Bijvoorbeeld: Almelo - Deventer is een spoorlijn, waar elk seinnummer zoals gewoonlijk maar 1x voor komt. Deventer - Apeldoorn is ook als aparte spoorlijn gedefinieerd, dus het kan wel zijn dat hier zelfde seinnummers voorkomen als op Almelo - Deventer.
Kijk eens op sporenplan.nl, daar kun je van heel nederland de sporenplannen bekijken. De uitgebreide versie bevat ook seinnummers, dus dan kun je zien hoe de treindienstleider het ziet.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen